לתרומות לחץ כאן

קבלה מול הלכה

שאלה:

שלום לרב

מה השורש העיקרי לעניין שבין הקבלה לבין הפשט?
עד כדי כך שנקח דוגמא, תפילין למשל
לפי הקבלה יש "סוד" בשניהם
ולפי הפשט אחד מהם זה רצועות בעלמא וביזבוז זמן מוחלט מרגע ההנחה עד רגע הקיפול (כך משמע) ולא רק זה אסור לכוון לקיים מצוה משום בל תוסיף…

הרי גם לשולחן ערוך היה ידוע מן הסתם שיש "סוד" בשני התפילין…

אז אם למרן לא היה אכפת (לכאורה) מה"סוד" שבדבר…
למה כלכך הרבה אנשים בדורנו מניחים תפילין של רבינו תם?

יבוא אדם שהניח תפילין של רבינו תם לבית דין של מעלה ויקבל צלש על הסוד שבדבר או שיקבל ביטול תורה על 2 דקות שביזבז בכל יום מימי חייו על הנחת תפילין פסולות?

הרי עינינו רואות שאנשים מקיימים את דברי הקבלה רק בדברים קלים כגון הדוגמא הנ"ל.
כמה וכמה פעמים שמעתי בשיעורים על אלה שהולכים בשבת עם בגדי לבן, לפי הקבלה, מה הרבנים אומרים? "אסור…פתאום נהיית מקובל? אם היית מקיים את כל דבקי הקבלה היה נכון שתלך עם בגדי לבן בשבת אבל עכשיו אתה כחתן בין אבלים…"
והנה למה בתפילין רבינו תם אין בעחה להיות חצי מקובל?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

אין ספק בדבר, שבהלכה או במהלך החיים היהודיים שלנו יש רבדים שונים בעשייה. יש מצוות דאורייתא ויש דרבנן, ויש שהם רק מנהג, ואף על פי כן יש בהם משהו מחייב ומופיעים בשו"ע ושאר פוסקים, יש גם רובד נוסף, של מעשים שאמנם אינם מחוייבים אבל יש בהם תיקון על פי סוד, כמו הנחת תפילין דרבינו תם, שמבחינת סוד מעלתם גדולה יותר משל רש"י, אבל אין כל חיוב להניחם. יש עוד דוגמאות לכך, למשל הכרפס בליל הסדר, מבחינת הלכה זה מנהג בעלמא כדי שישאלו התינוקות, נראה משהו מאוד שולי בליל הסדר, ואילו בסדר ירידת השפע, זה משהו מאוד מרכזי, באכילת הכרפס מתקנים מוחין דקטנות ואי אפשר לדלג על השלב הזה בתיקון! כלומר, זה שפעולה מסויימת אינה מחוייבת על פי דין, לא הופך אותה לביטול תורה… אדם שיניח תפילין דרבינו תם לשלם מצות תפילין עובר בבלת תוסיף, כי הלכה כרש"י, אבל מי שמניח על פי סוד עושה דבר גדול. 

בענין פעולות על פי סוד, אין לדמות לבישת בגדי לבן לתפילין של רבינו תם, תפילין של רבינו תם זה חלק מתיקון העולמות, פעולה מאוד משמעותית על פי סוד, ואילו לבישת לבן יותר מקבילה למונח מנהג הקיים בעולם ההלכה, זה מנהג על פי סוד ולא דבר מחוייב כלל, ולכן באמת אין מקום לאדם שאינו מקובל בכל מעשיו ללבוש בגדי לבן כמנהג המקובלים… אבל לפעול בעצמו תיקון גדול, עד כמה שאין בזה יוהרה כי כבר פשט המנהג – למה לא…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל