לתרומות לחץ כאן

תפילה שדורשת ממני הרבה מאד שעות

שאלה:

בהמשך לשאלה הבאה שענית לי:

'דין – שאל את הרב'
Fri 13/11/2020 12:01 AM
שלום!
הנה התשובה להשאלה ההלכתית ששאלת באתר דין

שאלה:
שלום, כתבתי לגבי תפילת שחרית ארוכה מאד לפני כמה שבועות וכך כתבתי:

שלום,קשה לי מאד להתפלל שחרית לוקח לי זמן רב בין 3-3.5 שעות כל בוקר, ואני ניתקע רבות(יש לי גמגום) עם אותיות קשות להגייה וכדומה.לכן התחלתי להתפלל זה כמה חודשים את כל תפ' שחרית בלחש (כיון שאם אומר בקול יקח לי זמן רב הרבה יותר זמן) אך עדיין לוקח לי זמן רב מאד גם בלחש כי גם ניתקע אף לחש, מה אפשר לעשות? האם יש טעם שאקצר את התפילה כל יום? אנא תן עיצה כי התפילה הארוכה דורשת ממני המון כח נפשי ומאד קשה כל יום מחדש. אני מאד אשמח לקבל תשובה בהקדם.

כמו כן,
האם מותר להתפלל לה' שיזמן לי את בת זוגתי שהיא הזיווג משורש נשמתי ושאם כבר לקח אותה לאשה גבר אחר – האם מותר לבקש מה' שיפעל שיתגרשו או שתתגרש ממנו במהרה כהרף עיין ושאי"ה יפגיש אותנו? כי הרי היא איננה זיווגו!

תודה

תשובה:
לגבי שאלתך הראשונה כתבתי לך שזה מצריך איזה שהוא טיפול וסיוע רגשי נפשי, זה משהו אובסיסיבי, ולא בריא.

לגבי שאלתך השניה, ממש לא מתפלללים שיהיה צער לאדם אחר, ממש ממש לא. בשורות טובות.
————————————————————————————
שלום, אין בכוונתי לשאול עצה ממך כיצד להתגבר על הבעייה או איך לטפל בבעיה או האם זו אובססיה או לא. לא זאת שאלתי ואיני זקוק לעיצה נפשית, עם כל הכבוד. פניתי אליך כדי לקבל תשובה הלכתית לגבי הבעיה שכתובה לעייל. הבקשה שלי היא האם יותר לי למעט בתפילה כי זה דורש ממני הרבה מאד שעות כל יום. אני מתפלל בנוסח עדות המזרח, ארצה שתתן לי היתר להוריד ממני מעול תפילת שחרית כי מאד קשה לי להתפלל 3.5 שעות כל בוקר – או האם תוכל לומר לי מהם הקטעים הבאמת חשובים בתפילה ועל מה ניתן לדלג(בנוסח עדות המזרח)? ידוע לי שהתפילה סודרה באופן של "פירמידה" ובאופן הזה צינורות השפע של התפילה נותנות שפע לאותו מתפלל. אז אבקש לקבל מבנה תפילה מצומצם הרבה יותר אך עדיין עם צינורות שפע (שהצמצום לא ייגרע מהתפילה). תודה

תשובה:

שלום וברכה

תוכל להוריד את רוב פסוקי דזמרה ומהן לומר רק ברוך שאמר אשרי ישתבח, וכן להוריד את כל הקרבנות, ולומר רק פרשת התמיד. אם זה מספק אותך זה מצויין, להוריד יותר זה כבר לחתוך בבשר החי, אבל בשעת הדחק וצער גדול, אתה יכול להוריד גם את החלקים האחרונים בתפילה מאשרי ואילך, זה לא מומלץ כי זה מוריד את השפע, אבל מבחינת הלכה במצבך זה אפשרי.

בהצלחה ורפואה שלמה.

לגבי שאלתך השניה, ממש לא מתפללים שיהיה צער לאדם אחר, ממש ממש לא. בשורות טובות. ובאמת צריך להתפלל שתזכה לזיווגך הראוי, ולשפר ולתקן את המעשים בכדי להיות ראוי לו, כמו שנאמר בגמרא במסכת סוטה שאומרת שמזווגין לו לאדם אישה לפי מעשיו, ואם כך הדבר הראוי והנכון ביותר בכדי באמת לזכות לזיווג הראוי הוא לשפר ולתקן את הדרך ואת המעשים.

והמשך דברי הגמ' שם שמ' יום קודם יצירת הוולד יוצאת בת קול ומכריזה בת פלוני לפלוני עי' בדברי המאירי שם שמסביר את הדברים בטוב טעם ודעת, ותוכן דבריו הוא שאכן מן השמים דנים את האדם לפי מעשיו ובכשאדם צדיק וישר ועושה את מעשיו כראוי ושוקל ומכלכל את דבריו בדרך ישרה וטובה ואינו מגזים לשום כיוון, והולך בספר פנים יפות ונוהג ביושר ובאמונה, כך גם נוהגים עימו מן ההשמים ומזמינים לו את בת זוגו הראויה לו לפני ההנהגות אלו. ומה שנאמר בגמ' שנקבע מ' יום היינו בזיווג ראשון היינו שהאדם הוא צעיר לימים ואין אפשרות לדון אותו לפי מעשיו אך עיקר הזיווג הראוי והנכון בא אל האדם כשהוא בבגרות וכבר תיקן את דרכיו ומעשיו וכעת ניתן לתת לו את זיווגו המתאים והראוי לו לפי מעשיו והרי זה כגמול וכשכר חלף דרכו ומעשיו הטובים, והבאתי את דבריו כאן במקורות עיין בהם היטב.

מקורות:

תלמוד בבלי מסכת סוטה דף ב עמוד א

א"ר שמואל בר רב יצחק כי הוה פתח ריש לקיש בסוטה אמר הכי אין מזווגין לו לאדם אשה אלא לפי מעשיו שנא' כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים, אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן וקשין לזווגן כקריעת ים סוף שנאמר אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות, איני והא אמר רב יהודה אמר רב ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני בית פלוני לפלוני שדה פלוני לפלוני לא קשיא הא בזוג ראשון הא בזוג שני.

בית הבחירה (מאירי) מסכת סוטה דף ב עמוד א

מפנות הדת ומיסודותיה הוא להאמין ביושר משפטי הש"י להיות האדם נגמל ונענש בכל עניניו לפי מעשיו אם טוב ואם רע, ולא יעכב זה מזל ומערכת כוכבים או אחד מן המקרים אלא שלפעמים יעזב למקרה או למזל כשהאדם אינו ראוי לפי מעשיו להגמל או להענש ואף זה נקרא צד עונש על צד הפקע הגמול, במקום שהיה האדם ראוי לעשות פעולות ראויות לגמול אלא שבמי שאינו ראוי לכך לא יקרא עונש. וא"כ הזווג אף הוא מכלל הגמול או הפכו בהזמין השם בגורלו אשה משכלת והגונה או ההפך, וזהו שאמרו אין מזווגין לאדם אלא לפי מעשיו ר"ל צנועה לצנוע ופרוצה לפרוץ והדומה לזה, ודרשו דרך אסמכתא ממה שאמר כי לא ינוח שבט הרשע על גורל הצדיקים ומעתה כל שמשתדל בזווג בזה קשה הוא לזווגו, וסמכו ענין זה למה שאמר הכתוב אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות כלומר כשם שהוצאת האסירים ממצרים היה בהשגחה מאתו ית' כן הושבת היחידים והזווגים זה בזה הוא בהשגחה מאתו ית', וענין בכושרות פרשוהו בתלמוד המערב בחדש שהוא כשר לצאת לא צנה ולא חמה וזהו ניסן והעמידוה בזווג שני, ר"ל שהוא בזמן ראוי לענש וגמול אבל בזמן שאינו ראוי לכך והוא הנקרא זווג ראשון מצד שסתמו הוא בזמן הקטנות סמוך לפרק יהיה ענינו כפי המקרה או מערכת התולדה, ועל זה אמרו ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרה בת פלוני לפלוני ושדה פלוני לפלוני בנדוניתו, ואין לשון זווג שני או ראשון בא בדקדוק אלא לפי הזמן שהוא ראוי להגמל או להענש ודברו חכמים בהווה.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. האם כך ראוי לי להתפלל(?)

    ברכות השחר וברכות התורה \ ארבע פרשיות התפילין \ ותתפלל חנה \ פרשת העקידה \ עולת התמיד \ פיטום הקטורת \אמירת ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד(פעמיים) \ "למנצח בנגינות" \ ברוך שאמר\ אשרי \ ישתבח \ ברכת יוצר אור וקדושה + אהבת עולם + קריאת שמע + ברכת גאל ישראל \ תפ' שמונה עשרה \ (מעדיף לדלג על התחנון) \ אשרי \ ובא לציון + ברך אלוהינו שבראנו לכבודו \ תפילה לדוד הטה ה' אזנך \ בית יעקב לכו ונלכה + שיר המעלות לדוד לולי ה' שהיה לנו \ שיר של יום \ קוה אל ה' + פיטום הקטורת \ תנא דבי אליהו \ עלינו לשבח
    —————————————————————–
    אם תמצא לנכון להוריד עוד מחלקי התפילה שלעייל מבלי "לחתוך בבשר החי" אשמח, זה יוריד מעלי עול מאד כבד. אבל רק להשתדל שצינורות השפע לא ייפגעו.
    זה העיקר. תודה לך הרב.

  2. אפשר להוריד:
    ארבע פרשיות התפילין \ ותתפלל חנה \ פרשת העקידה/ פיטום הקטורת לפני התפילה \אמירת ה' מלך ה' מלך ה' ימלוך לעולם ועד(פעמיים) \ "למנצח בנגינות"/ בית יעקב לכו ונלכה + שיר המעלות לדוד לולי ה' שהיה לנו \
    כל זה אפשר להוריד גם בלי לחתוך בבשר החי.

  3. הבנתי, זה בהחלט יוריד מהכובד. רק שאלה אחת אם למשל דילגתי על כל החלקים שאמרת ואז פתאום אומר ״למנצח בנגינות״ ו ״ה׳ מלך״ או שמדלג על הרבה חלקים אבל אז מכניס קטע פה קטע שם שאין צורך לומר אותם – האם זה גם ישפיע על השפע? או שפשוט אדלג על החלקים שכתבת וזהו – כדי שלא שלא ליצור אי סדר ופגיעה בשפע? (מקווה שהבנת שאלתי).

    כשהתייחסת לשאלתי לגבי התפילות שלעיל התיייסת מנקודת מבט של סידור/תפילה של עדות המזרח כן?

  4. אז ברצוני לסכם, ברשותך, ולאשר את סדר התפילה שאומר מעתה ואילך:

    ברכות השחר וברכות התורה —> (ומה בנוגע לקטעים אחרי העקידה; ״רבונו של עולם כמו שכבש אברהם…. כמו שכתבת בתורתך על-ידי משמ עבדך׳ כאמור״) —> וידבר ה׳ אל משה לאמר צו את בני ישראל…״ —-> (מוריד את כל הקורבנות) —-> (מוריד את ״הודו לה׳ קראו בשמו״) —-> (מוריד את אל נקמות ה׳ אל הקמות הופיע) —-> (מוריד את ״ארוממך ה׳ כי דיליתני״) —-> (מוריד את ״ה׳ מלך ה׳ מלך״ ו ״למנצח״) —-> אומר ״ברוך שאמר״ —-> (מוריד את ״מזמור לדוד הריעו..״) —-> (מוריד את ״יהי כבוד ה׳ לעולם..״) —-> אומר ״אשרי״ —-> (מוריד את ״הללויה הללי נפשי״ , מוריד את ״הללויה כי טוב זמרה״, מוריד את ״הללויה הללי את ה׳ מן השמיים״ , מוריד את ״הללויה שירו לה׳ שיר חדש״ , מוריד את ״הללויה הללו אל בקודשו הללו ברקיע עזו״ , מוריד את ״ברוך ה׳ לעולם אמן ואמן״ , מוריד את ״ויברך דוד את הי לעיני כל הקהל״ , מוריד את ״ויושע ה׳ ביום ההוא את ישראל..״ , מוריד את ״אז ישיר משה ובני ישראל״ ) —-> אומר את ״ישתבח״ כד עד סוף שמונה עשרה —-> (איני אומר תחנון רק בשמע על המיטה אומר) —-> אומר אשרי —-> אומר ובא לציון + ברוך אלוהינו שבראנו לכבודו) ——> (מה לגבי ״תפילה לדוד הטה ה׳ אזנך״? ) אומר שיר של יום —-> אומר פרשת פיטום הקטורת —-> אומר ״תנא גבי אליהו״ —-> עלינו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל