לתרומות לחץ כאן

שמירת המראה היהודי במקומות העבודה בחו"ל

שאלה:

שלום להרב שליט"א,

בספר המצות הקצר למרן חפץ חיים במצה כ"א גבי מצות לא תעשה שלא ללכת בחוקות הגוים כתב וז"ל " ומי שהוא קרוב למלכות וצריך ללבוש במלבושיהם ולדמות להם – מותר" עכ"ל.

ומקור דבר זה מן הש"ס. וגם נפסק גבי ענין זה בטוש"ע יו"ד.

השאלה היא בימינו, מי שהוא קרוב למלכות מהו דבר זה קרוב למלכות? האם מדובר ידיד שרים וכו' ואין צריך לומר קרוב משפחה או עובד אצלם – לא משנה אם הוא שר בעצמו שהרי עובד גם למלכות או אם הוא פועל ישר של המלכות ויש לו קשר לדבר איתם?

וגם בימינו, מישהו שעובד אצל המלכות וצריך לדבר עם שרים, ראשי עיר ולהיות בתקשורת של עממים האם יש לו התר לא ללבוש כיפה כדי לדמות להם? או אמרינן כיון שהיום המציאות משונה והרי ידוע לכולם כמה אנשים מוזרים ביותר שיש בעולם בכל מיני תפקידים בין לא חשוב לחשובים לדוגמא אם תספורת שיער שרק משאירים שיער באמצע הראש ומגלחים את הכל, בין איש לבש כאשה ואשה כאשה בתפקיד ממשלתי כמו שרים וכו' ובמציות ימינו אין שום בושה או כללים על מה מקובל בענינים אלו שאף אחד לא אומר לשני מה כן שאם אומרים משהו אומרים שזה דעת קדומה והדברים יכולים להגיע לערכאות ורוב המקרים שופטי עכו"ם יפסקו שהדין עם האדם המוזר שאמרו לו משהו על מראהו או בחירת מין שלו ואורח חיים מקולקל שלו. ולכן כהיום אין קיים בהרבה מקומות התר לזה?

או אולי עדיף למישהו בתפקיד כזה לא להיראות כיהודי אם הוא אינו צקיד כ"כ כדי להקטין איבה וברכת ד' ?

ברכה הצלחה ושלום

תשובה:

שלום וברכה

ככלל נראה לי כמו שכתבת, שבזמנינו שהדבר המקודש ביותר בעולם הוא דת הליברליזם והפלורליזם, וגם בלישכת נשיא ארצות הברית אנחנו רואים קבוצה גדולה של יהודים גאים חובשי כיפה ללא מורא וכל העולם מקבל את זה בסדר גמור, אין מקום לנהוג אחרת, למעט מקרים ספציפיים שאדם באמת מרגיש שהוא מביא על עצמו אנטישמיות וכדומה שאז יש להתייעץ פרטני בהתאם לנסיבות המקרה. אבל ככלל, מאוד חשוב לשמור על המראה היודי.

סיבה נוספת יש לכך, היום הדור מאוד פרוץ, האינטרנט במקומות העבודה, התערובת בין גברים לנשים, אירועי תרבות וחברה במקומות העבודה ובכלל, כל זה עלול לגרור אדם לעברי פי פחת ולדרדר אותו מוסרית ודתית. הדבר שמאוד שומר על האדם, זה המראה המאוד יהודי שלו. כאשר יש לאדם כיפה זקן פיאות, כל האנשים בעבודה יודעים שהוא משהו אחר, יש לו דרך אחרת אמונה שהוא נחוש בה, והם לתחילה לא מדברים איתו כפי שהם מדברים בינם לבין עצמם, הדבר הזה מסייע לו מאוד לשמור על צניעות ועל עקרונות הדת. ככלל אנשים מאוד מכבדים אנשים בעלי אמונה, וככל שהוא נוהג בחכמה, מצד אחד שומר על יהדות בגאווה ובפרהסיה ומצד שני נוהג נעימות ונימוס עם כל אדם, הוא מביא על עצמו רק כבוד ואהדה, ויצליח יותר גם בעבודתו הגשמית וגם בעבודת הרוחנית…

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *