לתרומות לחץ כאן

נישואי כהן עם גיורת

שאלה:

שלום רב,
לפני 3 שנים הכרתי מישהי בצבא וממש התחברנו מהשנייה הראשונה וכך עבר הזמן ונהיינו חברים לאחר מכן נודעתי שהיא גיורת וההורים שלי שהם דתיים לא מקבלים את זה שאולי פנינו מועדות לחתונה וכרגע אנחנו אוהבים אחד את השנייה וטוב לא אחד עם השנייה.
ידוע לי שעל פי ההלכה הדבר אסור אך משפחתי יותר קראים ובתורה לא מצוין לגבי איסור נישואי גיורת כמו שנאמר בספר ויקרא פרק כא' פסוק ז': אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ, וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ: כִּי-קָדֹשׁ הוּא, לֵאלֹהָיו. ואין שום איזכור לגבי גיורת.
האיסור על גיורת נכתב בגלל שבמסכת יבמות אמר על גיורת שהיא נחשבת כזונה בגלל שנבעלו בעודם מתחת לגיל 3
אך במקרה הזה הדבר שונה.
הגיורת המדוברת היא עודנה בתולה ולא נבעלה בחייה.
לגבי איסור החתונה מעצם הכהונה נאמר על ידי רבנים רבים שאין דרך להוכיח שהכוהנים היום נחשבים ככהן ודאי אלא בחזקת כהן כי אין באמת את הדרך להוכיח שושלת ארוכה אחורה של כ3000 שנה ולדעת אם אני נצא של אהרון הכהן בכבודו ובעצמו זצוקל"ל.
הרי מספיק ״אמא״ אחת מהשושלת שנבעלה על ידי גוי וכל השושלת פסולה לכהונה במיוחד שהיינו בגלות והיה נהוג שעל מנת לפרנס הגבר היה יוצא מביתו לתקופות זמן ממושכות מאוד ואף שנים. איך ניתן לקבוע דבר זה בוודאות? ,
בנוסף הלכה זו נקבעה לפני מאות שנים בזמן כתיבת התושב״ע כאשר היינו בגלות ולא היה ידוע מספר הכהנים ומידת כשרותם וכאשר מספר הכהנים היה מועט בהרבה מאשר כיום אזי עוד טעם לחדש הלכה זו הרי התורה מתחדשת ומתאמת עצמה בהתאם לדור
סברה נוספת אומרת שלפני המון שנים בגלל שכוהנים נחשבים כאכן משהו כביר ומיוחד והיה להם יחס יותר מועדף על אחרים ישנם אנשים שהיו משלמים דמים מרובים דהיינו הרבה כסף על מנת לשנות את שם משפחתם לכהן וכך בעצם החשיבו את עצמם ככהנים והדורות הרבים אחריהם חיו ככוהנים.
ועכשיו אני עומד בסוגייה שבה אני עם חברה שהיא גיורת בר כמעט 3 שנים וכן מאוד מחוברים ואני לא יהיה מוכן לוותר עליה עד שבאמת לא אדע חד משמעית אם היא מותרת לי או לא. אשמח לתשובתכם הכנה ואנא ממכם נסו להבין את המצב שאני נמצא בו

תשובה:

שלום רב,

אני ממש מצבין את הסיטואציה הקשה שאתה נמצא בה. מצד אחד אתה מרגיש מחובר אליה מאד וקשה לך מאד המחשבות שהיא אינה בשבילך. ומאידך המצפון לא מניח לך כאשר אתה יודע שהיא אסורה לך לעולם ובכל פעם שתהיו ביחד תעבור על איסור דאורייתא. ובייחוד אני מניח שאתה שם לב לכך שבהמשך החיים הקשיים הנובעים מהמצפון המעיק יהיו רק קשים יותר, ואז גם הנתק יהיה מורכב יותר. 

אבל אנא ממך תבין גם אותנו. כלומר, אנו לא יכולים לומר לך על מותר אסור ועל אסור מותר. ישנם מצבים שונים בהלכה בכל מיני נושאים שניתן להקל בשעת הדחק ישנם מצבים שהגישה צריכה להיות מקילה יותר בסיטואציות מסויימות. אבל כאשר האיסור הוא חד וברור, ידינו כבולות גם אם אתה חושב שיש לנו מה לעשות, זה ממש לא כך, האמן לי שאילו הייתי סבור שיש מקום ללכת איכשהו על הקצה ולהתיר בשעת דחק גדול הייתו תנסה לעשות זאת. אבל כאן האיסור הוא חד וברור. אין טעם להיכנס לפלפולים שמנית כאן, אני מניח שאתה יודע שאין בינם ובין ההלכה כלום.

אתייחס רק לנקודה אחת שהעלת שבאמת מוזכר בפוסקים. שיתכן מאד שרבים צאצאי אהרן הם צאצאי חללים שנפסלו לכהונה משך הדורות. נכון זה מוזכר בפוסקים. אבל האם יש מישהו שאומר שלכן אין היום ברכת כהנים? האם אתה שונה מכל הכהנים שיש היום. המושג חזקה לא נקבעה רק בנושא של הכהנים זה נושא מאד כללי ורחב בכל תחום האם אתה שותה חלב? אוכל בשר? כל הדברים הללו לא היית יכול לאכול אם לא שהיינו מסתמכים על חזקות. וזה בדיוק הנושא של מעמד הכהנים היום. אז נכון שיש פוסקים שצירפו את הנושא הזה כאשר יש בסיס להיתר אחר. אבל חייבים שיהיה איזה בסיס. במקרה שלך איני רואה כל בסיס להיתר.

צר לי לאכזב אותך, אני ממש לא מזלזל במה שכתבת ואפילו מאד מעריך, אני מבין אותך היטב, אין בנושא כה חד וברור אין לי ברירה אלא לומר לך את ההלכה הברורה.  

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל