מלח בסעודת הבראה

שאלה:

בסעודת הבראה טובלין הלחם במלח? והטעם?

תשובה:

המנהג הרווח לתבל במלח כרגיל בכל אכילת פת, אולם אמת הדבר שברודוס ובטורקיה היה מנהג שלא לתבל את הפת במלח בסעודת הבראה, לא ברור טעם הדבר, וראה בס' כל בו לאבלות ח"ה עמ' 96 שכתב כמה השערות בענין זה. האחת שיתכן שלומדים מתשעה באב כי מצינו בראשונים היקש בין דיני אבילות לדיני תשעה באב ומצינו מרדכי שלא יאכל בסעודה מפסקת צנון ומלח ועוד טעם הביא שאפשר שעיקר הטעם להטביל לחם במלח כי השולחן דומה לזבח והאכילה כקרבן ונאמר על כל קרבנך תקריב מלח ולאבל אסור לשלוח קורבנות  וממילא אין מקום למלח בסעודתו. טעם נוסף שמצינו שתולשים עשבים כשעוזבים את בית הקרבות משום שכל ברואי עתבל למען האדם נבראו וכשהאדם מת גם עשב השדה איננו מועיל ואפשר שגם מלח נאמר במדרש כשישראל ישובין וכו' והם בלא מצוות ושטן מקטרג עליהם וברית מלח מגן עליהם וכו' ולכן משום שלא הגן המלח על אותו המת  מקטרוגו של השטן ומלאך המוות לא לוקחים מלח ללחם בסעודת אבילות.

בשורות טובות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל