בל תוסיף – לקיים מצוה פעמיים

שאלה:

שלום וברכה.
הסתפקתי האם אדם שמכוון לקיים מצות עשה דאורייתא של ק"ש כאשר כבר עבר זמנה עובר על בל תוסיף או באופן דומה שמכוון לקיים ק"ש דאורייתא כאשר כבר יצא ידי חובה ק"ש אלא ששכח שכבר קיים המצוה [באמת ראיתי שיש רשב"א על עירובין שכותב על זה משהו כמדומני דף צה [כל הסוגיא שם עם התפילין]] ?

תשובה:

שלום וברכה

במקרה הראשון זה לכאורה כמו אדם היושב בסוכה ביום השמיני לשם מצוה שעובר בבל תוסיף. במקרה השני אין חשש, לקיים מצוה פעמיים אינו בל תוסיף.

מקורות:

שני דינים אלו נתבארו היטב בחיי אדם כלל סח סעיף כג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה
    גבי המקרה השני, לכאורה קצת קשה הרי מה הוא שונה מהמקרה הראשון הרי גם כאן כיון שכבר קיים המצוה אז זה כמו שכבר עבר זמנה וכמו לגבי היום השמיני שהינו בבל תוסיף? כלומר העיקרון אותו עקרון שבשניהם כבר אין אפשרות לקיים שוב את המצוה והוא בכל זאת חוזר עליה.

  2. הרי בשביל כך ציינתי לך מדברי החיי אדם שמחלק בין הנדונים, ולדבריו אפשר לקיים מצוה מאה פעמים ואין בזה בל תוסיף, [יש לעיין אם יש בזה קיום מצוה, אבל זה נושא אחר], אבל לקיימה שלא בזמנה זה בל תוסיף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל