בדיקת ביצים בזמנינו

שאלה:

הייתי במטבח ציבורי וראיתי שהם לא בודקים את הביצים שהכניסו לחביתה .
הטבח טען לי שהביצים של היום לא צריכות בדיקה .
האם זה נכון?

תשובה:

שלום רב

זה כמובן לא נכון, המנהג לבדוק ביצים ככל שזה ניתן [ביצים קשות אוכלים בלי בדיקה], הן משום שיש מיעוט ביצים שכן באו מזכר, והן משום שמחמת מראית העין אסרו לאכול גם ביצים שהן ספנא מארעא. נכון שבדיעבד שלא בדקו המאכל מותר באכילה.

אפרט את הדינים בענין זה:

בנוגע לביצה המופרית מזכר, למנהג האשכנזים תמיד היא אסורה כולה, ולמנהג הספרדים אם הדם נמצא בחלמון כולה אסורה, ואם בחלבון רק הדם אסור, ראה שו"ע ורמ"א סי' סו סעי' ג.

לגבי ביצי תנובה יש דיון בין הפוסקים, ונקדים תחילה:

בנוגע לאיסור דם בביצים יש הבדל בין ביצים מופרות – שבאו על ידי זכר, שאם יש בהן דם דינן כמאכלות אסורות והכלים נאסרים וכו’, לביצים שאינן מופרות אלא מלאכותיות – על ידי חימום, שהדם בהן אסור רק משום מראית העין, ורק הדם עצמו אסור ושאר הביצה מותרת. ראה שו”ת אגרות משה יו”ד א ומנחת יצחק ח”א סי’ קו, ויביע אומר ח”ג יו”ד סי’ ב.

ביצי תנובה, רובן אינן מופרות, אולם כ15% מהן מופרות, ובזה מעיקר הדין יש ללכת אחר הרוב ולהקל בדינן כדלעיל וכן הוראת הגר”ע יוסף ביביע אומר ח”ב יו”ד סי’ ב ובח”ג סי’ נז, אולם יש שהחמירו בזה, ראה מנחת יצחק שם ואגרות משה שם סי’ לו ובשבט הלוי ח”ב סי’ כב, וכך מנהג העולם. אלא שגם הם לא החמירו אלא שיש להשליך את הביצה כולה, אבל הכלי בו בושלה לא צריך הכשרה ודי בכך שמניחים אותו 24 שעות ללא שימוש.

כמו כן, אם התערבבה כבר בביצים אחרות לכל הדעות אין איסור בזמנינו, עיין בשו"ת אג"מ יו"ד ח"א סימן ל"ו ושו"ת מנח"י ח"א סימן ק"ו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל