לתרומות לחץ כאן

תוכחה לאנשים שלא מתקפים באוטובוס

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,
אבקש לשאול בבקשה ובעזהי"ת לדעת מהרב איך להתנהל במצב המתואר:

היום שישבתי באוטובוס ראיתי את יהודי מבוגר שגר בשכונתי שהנני מכירו שהוא איש נעים הליכות ומגיע לבית הכנסת לתפילה ויותר מזה איני יודע מה דרגתו, אשר עלה לאוטובוס הניח את הרב קו על מתקן התיקוף והמתקן הציג למולו ציור וכיתוב מלווה בצליל שגיאה שהתיקוף לא התבצע ושיש לגשת לנהג. הוא הביט והשתהה קמעה, התיישב על המושב ולא נגש אל הנהג, נסע שתי תחנות, וירד לדרכו.

לפני שהוא ירד חשבתי לגשת אליו ולהעיר את תשומת לבו על הדבר אך יכול להיות שמחשבות שונות כמו אולי שיש סיכוי שהוא כן הבין שהתיקוף לא בוצע ושהוא בפעם הבא יתקף פעמיים (באמת לא יודע אם כן ואם לא) או שאולי הוא יפגע אם אגש ואומר לו שהתיקוף שהוא עשה לא עבר והוא בתור אדם מבוגר חושב שברגע שהניח את הרב קו במקום אז גמרנו הכל בסדר והוא יפגע שאני חושד אותו לחינם.

למעשה כפי שהזכרתי הוא הלך לדרכו ושאלותי בבקשה הם: א. האם היה עלי לאור התיאור הנ"ל להוכיחו?
ב. האם אי תוכחת הזולת על שגגת גזל או זדון גזל מחייבת את הנמנע מלהוכיחו לשלם את הגזלה של הגוזל?
ג. מה עלי לעשות עכשיו?
ג. המציאות לעניות דעתי שיש לא אחד ולא שניים בפרט מהמבוגרים שלא יודעים להבין את מתקן הרב קו מחוסר הבנה, וכן גם ראיתי את הגנבים כפשוטו "שכאילו" מתקפים ולא מתקפים, וכן כל מיני שגיאות שאנשים עושים מול מתקן הרב קו , האם אנו מוטל עלינו להיות השומרים עליהם שלא יגזלו בין בשוגג או בין במזיד?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה,

לא מוטל עליך להוכיח או לגעור באנשים שלא מתקפים את הכרטיס או שכאילו מתקפים, אתה לא עובד של החברה, הם הניחו את המכשירי תיקוף והם אמורים לדאוג על כך. 

במקרה שראית אדם מבוגר שהמסך הראה לו שגיאה בתיקוף ואתה חושה שמא המבוגר טעה אם אתה חושב שתוכל להעיר ולהאיר לו בצורה מכובדת שהמכשיר לא טוב, כדאי שתעשה זאת. אבל אתה חושש שהוא יכעס או ייפגע, עדיף שלא תעיר, ואין עליך חובת תוכחה במקרים אלו.

בכל מקרה אם לא הערת את צומת ליבם של הנוסעים אין עליך חובת תשלומים. החובה תשלומים של הנוסעים לא תיפול עליך גם במקרה שהייתה לך אפשרות להעיר לנוסע.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כבוד הרב שליט"א
    למה שלא יהיה מצוות הוכיח תוכיח את עמיתך כשא' לא מתקף את הרב קו?
    וכי מה זה שונה אם אני רואה אדם נכנס לבית זר וגונב שם שודאי שעלי להוכיחו על כך אפילו שאני לא בתפקיד שוטר

  2. לכן הקדמתי שכאן כלל לא ברור מה היה, הרי נראה שרצה לשלם ומשהו נתקע אולי גילה שהרב קו ריק, או תקול, ובודאי ישלם אחר כך, לחשוד אדם בגניבה באופן כזה שרק יגרום כעס ותרעומת אין חיוב. לפי דעתי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל