לתרומות לחץ כאן

צילום על רקע מנזר

שאלה:

שלום וברכה
נסענו כל המשפחה להצטלם, שהגענו למקום הצילומים גילנו להפתעתנו שמדובר במנזר בית ג'מאל בבית שמש.
הצלמת אמרה לנו ששאלה רב ואמרו לה שמותר להצטלם על רקע הגינה שלפני המנזר וכן על קירות המנזר שאינם משמשים למקום תפילה ועבודה זרה.
ג. אף אם נניח שהחילוק הנ"ל נכון, בסופו של דבר הצטלמנו על שער של קיר חיצוני שאינו משמש לתפילה, אך ברקע רואים גם כתלים והשערים פנימיים רחוקים יותר שגם הם מוסיפים לתמונה, ואין לנו ידיעה למה הם מיועדים, האם יהיה מותר לפתח ולקבל את התמונות האלו?
תודה רבה!

תשובה:

מעיקר הדין אין כאן איסור, אבל לכתחילה יה עליכם לבחור מקום אחר…

מקורות:

בשם הגרי"ש אלישיב הובא כך: הורה מרן הגרי"ש זצ"ל שאין להביט על תמונות וציורי כנסיות, מפני שהם קישוטי עבודה זרה, וכן אסור להביט ולהסתכל על תמונות תצלומי אולמות הכנסיות, שנעשו לנוי עבודה זרה, הרב נשאל האם מותר להביט על כנסיה וציוריה מבחוץ, והורה שהדבר כלול ב"הרחק מן הכיעור" (שלהי דקייטא סימן כ"ה וראו שו"ת אבני ישפה ח"א סימן קנ"ג). ונראה מדבריו שהוא מחלק בין פנים הכנסיה שם יש תמונות של עבודה זרה ממש לעצם המבנה מבחוץ שאין בכך אלא משום הרחק מן הכיעור ולא איסור ממש. כך גם לגבי הצלב העומד עןל הבנין או על הדלת, שאינו מיועד לעבודה זרה ממש אלא הוא חלק מקישוטי הכנסיה [אף שהוא מרמז על עבודה זרה].

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. הבנתי ישר כח.
    ועכשיו לאחר מעשה שכבר הצטלמנו, אנו צריכים לבחור אלו תמונות לפתח מכל התמונות שעשינו, האם מדין הרחק מן הכיעור נצטרף להעדיף את התמונות שנעשה במקום אחר ולא על רקע הכתלים החיצוניים של המנזק
    תודה רבה

  2. אם אין לכם בזה נזק ובלאו הכי יש לכם תמונות מגוונות עדיף להמנע מתמונות אלו. אבל אם יש בהן משהו מיוחד שיחסר לכם יש לסמוך להקל.

  3. שלום לרבנים, הרב בבית הכנסת הזכיר אגרות משה שדן באדם שהתחייב לשלם לקיר של כנסיה, מנזר לתיקונים והאם צריך התרת נדרים או לא.
    גם שם הביא את הצד שאמרתם שזה קיר חיצוני ויש הבדל.
    אני לא מצליח להבין את החילוק.
    בניין של משהו ודאי יש בו כבוד לאותו משהו, ארמון של מלך ודאי יש בו כבוד המלך…
    הרי להבדיל אלף אלפי הבדלות אם נסתכל בכותל המערבי שהיה קיר חיצוני יש איסור לנתוץ אבניו.
    ובנוסף יש גם דין אביזריהו של עבודה זרה שגם בזה יש יהרג ובל יעבור, הבניין אין בו משום אביזריהו?

  4. אנחנו לא דיברנו על לבנות קיר לכנסיה אלא על איסור להסתכל עליו או להצטלם איתו, כאן אתה לא עושה שום דבר, גם לא ממש נהנה, וכיון שזה לא בית עבודה זרה ממש זה רק מכוער, לבנות קיר לכבוד העבודה זרה אני מסכים שזה חמור הרבה יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל