לתרומות לחץ כאן

בעניין מחילה על ריבית

שאלה:

לכבוד רב ביה"ד שלום ,
בקשר לשאלה שנשאלה בעבר לעניין מחילה על ריבית ,
לצערי נגררנו זוגתי ואני לטעות שכרוכה בקבלת ריבית מאדם קרוב שהלוונו לו כסף לצורך עסקי והוא מצידו נתן לנו הטבות והנחות(טרם החזיר את ההלוואה ) ,
בהוראת רב בקשנו ממנו ומזוגתו מחילה כדי לצאת ידי שמיים ,
על מנת לא להתבלבל כתבנו זוגתי ואני את נוסח בקשת המחילה וקראנו מהדף בפני הלווה ובפני אשתו ( שניהם בעלי העסק).
וזו הלשון שאמרה אשתי :"כל ריבית שקיבלתי ממך או קיבלו ממך ילדי , בכסף או במתנות או בהנחות על מוצרים או בהטבות שונות הריני מבקשת ממך סליחה ומחילה "
שאלה א' -כאשר אשתי אמרה את הדברים שמתי לב שביטאה את המילה "או" כאומרת " הו" לא הערתי לה כדי לא להביך חס ושלום ויצא שאמרה -"כל ריבית שקיבלתי ממך הו קיבלו ממך ילדי וכו'" ואולי גם בהמשך אמרה כך -האם יש בזה בעיה בעצם הביטוי הלא נכון של המילים בעת בקשת המחילה וזה משנה את משמעות העניין עד שצריך לחזור ולבקש שוב מחילה ?

שאלה ב' – בדיעבד אמרתי לאשתי שאולי כדאי שנבקש שוב מחילה אם יש עניין בביטוי הלא נכון של המילים , זה גרם קצת לאי נוחות עד שאשתי אמרה שלא תעשה זאת ושאנחנו סתם נתפסים לעצבנות מיותרת בנושא הזה היא היתה נחרצת,
בשעה של יישוב הדעת עוד באותו היום שאלנו את עצמנו האם כדאי שאתיר לה את מה שאמרה כדי לא ליצור עוד שאלות מיותרות ואכן התרתי לה את מה שאמרה (בנוסח של התרת נדרים המקוצר)
סיכמנו שנשאל ובלי נדר נחזור על המחילה אם צריך או בלי נדר לא נחזור תלוי מה דעת תורה בעניין .
האם זה שאמרתי שכדאי שנבקש שוב מחילה יש בזה בעיה בתוקף המחילה הקודמת – בהנחה שאין בעיה בביטוי המילים שאמרה אשתי ( " הו" במקום או") ?
נבקש דעת תורה מכבוד הרב
תודה וכל טוב

תשובה:

שלום וברכה,

לא משנה איך הגו את המחילה עצם העובדה שהביע דעתו בדיבור שמוחל חל המחילה. ולכן המחילה הפקיעה את החוב, והחשש של הבעל לא יכול לסלק את המחילה שכבר חלה, ולא יכול לבטל את המחילה שכבר חלה. ולכן אין כל מקום לחוש למחילה ואין צורך לערוך את המחילה שוב.

בהצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לצערי לא הבנתי כלום מה מועיל המחילה של מקבל הריבית מי שצריך למחול זה נותן הריבית שצריך למחול למקבל הריבית על מה שצריך להחזיר לו את הריבית.
    וגם בזה לכאורה אסור למקבל הריבית לבקש מנותן הריבית שימחל לו ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל