לתרומות לחץ כאן

תביעה בבית משפט נגד נתבע שאינו שומר תו"מ

שאלה:

אני מעוניין לתבוע ממונית יהודי חילוני שבוודאות לא יבוא להתדיין בפני בית דין חרדי, האם מותר לי לתבוע אותו מלכתחילה בבית משפט ?

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לתבוע בערכאות לפני שתובעים בבית דין ומקבלים היתר לתבוע בבית משפט. וגם אם הנתבע אינו שומר תו"מ יש לתובעו בבית דין מאחר ויש מקרים שגם אנשים שאינם שומרים תו"מ מסכימים להתדיין בבית דין. ורק חברות שיתופיות שבבעלות אנשים שאינם שומרים תו"מ יש להקל לפנות לערכאות ללא קבלת היתר מבית דין. 

אלא שבית דין לא נותן היתר לפנות לערכאות עד אחרי שלוש הזמנות שלא יופיע הנתבע, וכאשר מדובר באדם שאינו שומר תו"מ ויש הסתברות גדולה שלא יגיע והתובע לא מעוניין להמתין עד שישלחו שלושה הזמנות, יכול התובע לבקש ממזכיר בית הדין שישאל את הנתבע האם מעוניין להתדיין בבית דין, ואם הנתבע ימאן יוכל התובע לקבל היתר מידית.

כמו כן אם חושש הנתבע שעד שיתבע בבית דין ויקבל היתר יגיע הפסד לתובע בשיהוי הזמן, יוכל לפתוח תביעה בבית משפט ויחד עם זה להגיש תביעה בבית דין, ואם יופיע הנתבע בבית דין יבטל את ההליך בבית משפט.

בהצלחה.

 

מקורות:

שולחן ערוך חושן משפט הלכות דיינים סימן כו סעיף ב: "היתה יד עובדי כוכבים תקיפה, ובעל דינו אלם, ואינו יכול להציל ממנו בדייני ישראל, יתבענו לדייני ישראל תחלה, אם לא רצה לבא, נוטל רשות מבית דין ומציל בדייני עובד כוכבים מיד בעל דינו". 

מזכיר בית הדין דינו כשליח בית דין שנאמן לומר שהנתבע מסרב להופיע בבית דין וכמבואר בשו"ע סימן יא סעיף א.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל