לתרומות לחץ כאן

סחורה שלא סופקה ונגרם הפסד למוכר

שאלה:

יהושוע בעל חנות מאמזון ומחזיק מוצרים במחסני אמזון באמריקה
חברת "טובים" נותנים שירות מסויים של קידום חנויות באמזון. הם מוכרים באותה חנות עוד כל מיני מוצרים שונים ומתחלקים ברווחים עם בעל החנות. במקביל, בעל החנות יכול להמשיך למכור את המוצרים שלו, וכמובן שבאלו העסקאות אין ל"טובים" שום שותפות או רווח. אני הייתי המתווך של השיתוף הזה וקבלתי אחוזים מהרווחים (רק ממה שנעשה דרך ""טובים).

אחרי כמה שבועות הצוות של "טובים" בטעות הורידו מרשימת המוצרים הנמכרת בחנות מוצר מסויים ששייך למלאי של יהושוע. חשוב לציין שבעל החנות נתן להם גישה לנהל נתוני החנות כדי לקדם את הפעולה המשותפת, רק שבטעות הם מחקו מהרשימות חלק מהמלאי של יהושע.

אמזון לא אישר להחזיר שוב את המוצר לרשימה כמו שהיה, ולכן, לפי נוהלים שלהם, הם הוציאו את כל הסחורה מהמחסנים שלהם ונפסד כולה.

עכשיו, בעל החנות תובע את "טובים" שישלם לו על עלות המוצרים שהוזקו ובנוסף גם על הרווחים שהיו אמורים לקבל עליהם לפי המחיר לצרכן. מאידך, חברת "טובים" מוכנים לשאת באחריות אך ורק על מחיר העלות של המוצרים שניזוקו.

הם לא רוצים להגיע לבית דין. ומינו אותי לברר את ההלכה ומקבלים מה שאני יברר.

אודה מאוד על תשובתכם מנומקת.

תשובה:

שלום וברכה,

חברת טובים לא סיפקה את המוצרים לחנות של יהושע ולכן יהושע רשאי לקבל את ההחזר כספי שנתן. אבל יהושע בעל החנות לא יכול לדרוש תשלום של ההפסד רווחים שנמנע ממנו.

בהצלחה.

מקורות:

הפוסקים נוקטים שאם הזיק מוצר בחנות משלם לפי המחיר שנמכר המוצר לציבור ולא לפי המחיר ששילם החנווני על המוצר, מאחר ושומת נזיקין שמים לפי המחיר של השוק. אולם במקרה הנ"ל לא מדובר בגורם שלישי שהזיק את המוצרים, אלא החברה לא סיפק את הסחורה, או שהניחו את הסחורה במקום אחר, ולכן שם המקח מתבטל והתשלום ששילמו להם צריכים להחזיר את הכסף שקיבלו, ולכן לא שמים את התשלום לפי המחיר שוק.

הטענה שנמנע ממנו רווח לא טענה, שהרי גם מבטל כיסו של חברו פטור – (ש"ך סימן רצב), וכ"ש כאן שלא ביטל ממנו מלמכור את הסחורה של בעל החנות אלא לא הביא לו סחורה למכור שזה הרבה יותר קל.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום לרבני בית הדין
    חברת טובים לא ספקים של יהושע אלא מנהלים בקידום מכירות. הורידו מוצרים המחסנים בלי שהיה דרך להחזיר אותם. לא מדובר באיחור הספקה אלא בנזק הסחורה כל ידי גוף שעובד בשביל החנות.
    האם יש שינוי בדין?

  2. אם חברת טובים לא ספקים אלא מביאים את הסחורה, והם לקחו סחורה והניחו אותה עד שהתקלקלה חייבים לשלם לפי המחיר שנמכר סחורה כזו בשוק. ואפרש: חובת תשלומים לפי המחיר בשוק ולא לפי המחיר סיטונאי. אולם אם מדובר בכמות גדולה מאוד של סחורה והמחיר של כמות גדולה היא מחיר נמוך, משלמים לפי המחיר הנמוך ולא לפי מחיר של אילו היה מוכר יחידות. וכמבואר בשו"ע סימן שסב סעיף יב שאם גזל תמרים שמים את כל שווי של כל הכמות ולא לפי המחיר שנמכר אחד אחד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל