לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מה משמעות הקול וייחודיות האדם

שאלה:

בס"ד
שלום לכבוד הרב
אשמח לשאול אותך בעניין שאלה שיושבת לי בלב כבר הרבה זמן ולא ממש מצאתי אליה תשובה. אשמח אם כבוד הרב יוכל להסביר לי.
1) מדוע ה' רוצה דווקא אותי? בתפילה ה' רוצה את כל אחד ואחד. אני אוהב תפילות ומשתדל להתקדם בתחום זה ובחיבור לתפילה ולה' ולהגיע לבסוף לאהבה ויראת ה'. שאלתי היא: איך אפשר להסביר את זה שה' רוצה דווקא אותי. למדתי בחברותא בישבה ולא ממש הצלחתי להסביר לחברותא את זה, אודה לרב להסבר.
2) מה משמעות הקול ביהודות? התורה נאמרה בהר סיני בקולות וברקים, פיטום הקטורת "מפני שהקול יפה לבשמים", וידוי נאמר בפה, תפילה נאמרת בפה. גם בתורה "את קולך שמעתי" ו"שמעתי את קול הנער באשר הוא שם". המרגלים גם נענשו על דיבתם, על כוח הדיבור. באלול יש מצווה לשמוע קול שופר. בתהילים "מקולות מים רבים".
ובפרשתנו, "הקול קול יעקה" – מה המשמעות המיוחדת של קול? מה זה בא ללמדנו?
אשמח למענה
בברכה

תשובה:

שלום וברכה

1. בנוגע לשאלתך הראשונה התשובה פשוטה, התחושה שצריכה ללוות אותנו, שאנחנו בעצם כביכול האדם היחיד בעולם! חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם! כל יהודי יש לו תכלית שרק הואיוכל לבצע, כל העולם כולו סובב ומיועד לצורך הגשמת התכלית שלו, ולכן הקשר שלו עם הבורא הוא קשר של בן יחיד עם אביו, בנקודה האישית שלו יש לקב"ה רק אותו! ולכן כאשר הוא מתפלל שמונה עשרה שכינה כנגדו, ברגע זה הקב"ה מולו מרוכז בדבריו בבקשותיו ובשבחיו ותודותיו, וזה חסד אלוקי שלא ניתן לשערו בכלל בדברים.

2. בנוגע לשאלתך השניה אין לי תשובה, אינני יודע אם יש קשר בין כל המובאות הללו או לא, ואשמח אם מישהו מהמעיינים יש לו ידיעה בענין, שישתף אותנו.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. בספרי החסידות (למשל ספר התניא) מובא שקול ענינו גילוי
    'בעשרה מאמרות נברא העולם' הקב"ה אינו גוף ואין לו דמות הגוף, אז למה חז"ל נקטו כהלשון הזאת? אלא שכשם שבאדם הקול מגלה מה שנסתר בתעלומות מחשבתו ולבו, כך כביכול אצל הקב"ה דיבורו וקולו גילה את מחשבתו וחפצו בבריאת עולם – בשביל התורה ובשביל ישראל.
    הקול מבטא את גילוי הנשמה כלפי חוץ. בתוכו נמצא המחשבה והתוכן, בין לטוב ביו למוטב.
    וכן מובא בספרים מה שכתוב בזהר שהמלאכים לוקחים את הקול והמילה שאדם אומר ומעלים אותה לפני הקב"ה – אם כיון את ליבו אז זה עולה למעלה ופועל הרבה ולהיפך ח"ו.
    אפשר להתבונן בכל אחת מהדוגמאות שנשאלו ואולי גם למצוא להם במקורות פתרון, אבל למשל 'מקולות מים רבים אדירים משברי ים, אדיר במרום ה" – הביטוי של הקול מים רבים, שברי הים ותעצומות הגלים בעצם מבטא ומגלה את גדולת ה' ואת השבח שהים משבח את ה' – 'אדיר במרום ה", על דרך פרק שירה שכל נברא משבח ומהלל את ה'.

  2. בנושא הקול ראיתי ציטוט של רבי נחמן בספר אחד אבל אין מקור: "בקולו של אדם, אפשר להכיר את דרגות המלכות שלו, כי יש בכל אחד ואחד בחינת מלכות שלו, הניכרת בקולו. ואין שני קולות שווים. יש קול ענות גבורה וקול ענות חלושה, קול שאגת אריה וקול דממה דקה, אף קול כאוב מארץ וקול בוכים."

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל