שאלה:
שלום וברכה,
מתפלל ערבית והולך לישון בתחילת הלילה כשעה שעתיים. מתעורר, לומד כמה שעות, וחוזר לישון לפני חצות הלילה אולם לפעמים אחרי חצות הלילה. ולבסוף קם בבוקר כרגיל.
איך לנהוג לגבי ברכת המפיל (לומר פעמיים? בשם ומלכות?), קריאת שמע שעל המיטה, ברכות התורה, נטילת ידיים בכלי עם ברכה או בלי, וברכות השחר. תודה.
תשובה:
שלום וברכה
לגבי ברכת המפיל, אם חוזר לישון שוב לפני חצות הלילה ודאי יברך רק בפעם השניה, בפרט שמן הסתם זוהי שנתו העיקרית, אם חוזר לישון אחרי חצות, כדאי לברך לפני הפעם הראשונה כיון שיש סוברים שלא אומרים ברכה זו לאחר חצות הלילה.
לגבי ברכות התורה:
אם ישן שינת קבע על מיטתו אפילו בתחילת הלילה, עליו לברך ברכות התורה מיד כשהוא קם אם רצונו ללמוד. ואם נרדם אחר כך שוב וקם אינו מברך שוב ברכות התורה. אלא שבאופן זה, כדי שלא להכנס לספק ראוי שיכוין בברכתו שאינו רוצה לצאת ידי חובה אלא לזמן שהוא ער ואם ירדם יצטרך לברך שנית.
במקרה שהלך לישון בתחילת הלילה בכוונה תחילה על דעת לקום כעבור שעה שעתיים וללמוד, נחלקו הפוסקים אם שינה זו נחשבת הפסק ולחייבו על ידי כך לברך ברכות התורה כשיקום.
שאר ברכות השחר יאמר בבוקר כשיקום משנתו השניה.
מקורות:
לגבי ברכות התורה:
ראה שו”ע סי’ מז סעי’ יב – יג ובמשנה ברורה שם ס”ק כח – כט. ובערוך השולחן הוסיף, שאם הוא יודע שהוא מתעתד לחזור לישון אין הוא חייב לברך אלא אם כן היה הדבר לאחר חצות הלילה.
על מחלוקת הפוסקים במי שישן בתחילת הלילה מתוך כוונה לישון לאחר מכן פעם נוספת את שנתו העיקרית, ראה שו”ת מהרש”ם ח”ג סי’ שלז שחייב לברך פעמיים אך כדי לצאת מן הספק יעשה תנאי כנ”ל, ולעומתו בשו”ת קרן לדוד סי’ יא ותשובות והנהגות ח”א סי’ טז שמברך לאחר השינה העיקרית שביניהן, וע”ע מש”כ בזה בשו”ת מנחת יצחק ח”י סי’ ז.
מה לגבי נטילת ידיים עם ברכה, האם יברך כשקם בלילה? ובבוקר אחרי שנרדם שוב?
בלילה נוטל בלי ברכה ובבוקר עם ברכה, הברכה היא רק בנקיות לתפילת שחרית.
שאלתי בנושא :
במידה והלכתי לישון לפני חצות הלילה , קמתי לאחר חצות הלילה בירכתי ברכות התורה ונשארתי ער עד עלות השחר .
האם בעלות השחר אצטרך לברך שוב ברכות התורה ?
לא.
השאר תגובה