לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

תשלום תיווך כשבוטלה העסקה

שאלה:

לקוח שלי סגר על דירה לשכירות ועל פי הסיכום הוא צריך לשלם לי תשלום של חודש היינו 6500 ש"ח במשך שבועיים מהחתימה הלקוח התנצל שעדיין אין לו את הכסף … לאחר זמן התברר לי מאחורי הקלעים שהוא מחפש דירה אחרת בקיצור מתלבט, הוא דיבר איתי ואמר שהוא חושב אולי לקנות דירה וכו' כרגע עדיין לא נתן תשובה סופית אבל הוא חושב כנראה לרדת מהעסקה והוא טוען שלא מגיע לי דמי תיווך אם הוא בסופו של דבר לא לקח את הדירה, מה הדין? או לחילופין הוא הרי מחויב על פי ההסכם והוא מתכוון לשלם לבעל הבית כל עוד הוא לא מצא לקוח אחר אז הוא טוען שהוא צריך יהיה לשלם במידה ויקח זמן למצוא רק 10% על התקופה שהוא יצטרך לשלם לבעל הבית לדוגמא מצאנו דייר בשבועיים איחור מזמן ההתחייבות שלו (שהיא עוד שבועיים) אז יצטרך לשלם 10% מסכום של 3250.
מה הדין

תשובה:

שלום וברכה, 

לקוח שחתם על עסקה בעזרת מתווך חייב לשלם למתווך את מלוא שכרו – לפי המחיר שקבעו על שנה. ואם הלקוח מבטל את העסקה לא נפטר מהתשלום לתיווך. רק אם נמצא מום במקח שהמקח בטל פטור מתשלומי תיווך, אבל אם הביטול נעשה מסיבות שונות חייב לשלם עבור שנה שלמה.

בהצלחה.

מקורות:

לקוח שסגר עסקה בגלל עזרה של מתווך חייב הלקוח לשלם דמי תיווך גם אם אח"כ בוטלה העסקה, וכדין כל פועל שסיים את עבודתו שחייבים לשלם לו שכרו גם אם בסוף לא צריך את מלאכת הפועל, וכן מדויק בדברי הרמ"א סו"ס קפה שם כתב הרמ"א לגבי שידוך שבוטל שאם לא נהוג לשלם רק לפני הנישואין אינו חייב לשלם, ומוכח שאם נהוג לשלם אחר האירוסין חייבים לשלם לו את שכרו גם אם בוטל השידוך. אולם אם נמצא מום שמבטל את המקח או את השידוך אין חובה לשלם כיון שהמקח התבטל למפרע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל