גיור לחומרא

שאלה:

אני לומד את נושא הגיור לפרטיו
שו"ע הלכות גרים סימנים רסח, רסט
ועיינתי גם בשאלות שנשאלו פה באתר ובעוד אתרים
השאלות שלי נכתבו מכיוון שלא מצאתי התייחסות שעונה על הכל ולכן זה נורא מבלבל.
כתבתי הרבה ,מכיוון שכשאני כשאני לומד הלכות אני מדמה ביצוע בפועל והמקרה הזה קשה לי.

מהו תהליך הגיור לחומרא (הכוונה מהם השלבים)?
למה צריך גיור לחומרא ?
אם הגיור בגלל תהליך לא תקין של גיור גוי אז גיור לחומרא יתקן .
אך אם יש אדם שיש ספק אם יהודי או לא (עפ" מספר פוסקים או כולם) ונדרש לעשות גיור לחומרא
עדיין התהילך יתקן? מה יתקן?:
– לא היה יהודי ועכשיו כן (=זהו למעשה גיור מושלם)
– היה יהודי ועכשיו שוב יהודי?(=תהליך הגיור לא הועיל?)
והתוצאה?
– אם לא היה יהודי, עכשיו הוא גר וכל קשרי המשפחה נותקו.
– אם היה יהודי ,התהליך שינה משהו? לא היה צריך כלל גיור?.

השפעה במעגל מורחב יותר: אם היה גר ו"נשוי" צריך להינשא שוב?
מה עם ילדיו? עוברים גיור גם כן ואין כל קשר עם אחיו אחיותיו הוריו, משפיע על נישואין, ירושה וכו'
אם היה יהודי- לא צריך להינשא שוב כל קשריו נשמרים כפי שהיו?

כעת, האם אנו ננחה אותו להינשא שוב? (שמא היה גוי) ונסביר לו שהקשרים עם בני המשפחה נותקו?
אם לא ינשא שוב יהיו בעילותיו בעילות זנות, והילדים הבאים אינם כתוצאה מנישואין כדת משה וישראל?

אם היה ספק על יהדותו מתחילה איך נדע כיצד להנחותו:" אתה גר וכל כללי הגר חלים עליך…."
או" היית יהודי ולכן אין צורך בשום פעילות."

אם נחליט שהיה גוי והוא לא גוי- יהיה בסדר להנחותו להינשא שוב ? וכן כל המשתמע מגיור
או נאפשר נישואין בין בני המשפחה (ברור שמטעמים ברורים נאמר שלא ראוי לעשות כן)
תיאורטית זהו מצב אפשרי אם יתעקשו.
ואם נאמר שהוא יהודי והיה גוי , נאמר שאין שום שינוי יוכל להמשיך כרגיל?
הרי מלכתחילה איננו יודעים האם הוא גוי או יהודי מספק אנו מגדירים גיור לחומרא
מה הועלנו לאחר תהליך זה?
מציין שוב אני מכיר את תהליך הגיור בפועל .

כל ההלכות (שראיתי)מדברות על גיור של גוי .
בברכה

תשובה:

שלום רב,

כאשר יש לפנינו אדם שהוא ספק יהודי, ולא משנה מה הספק, האם בגלל שיש מחלוקת בגיור קודם שנעשה לו או לאמו, או כל ספק אחר. הגיור הנדרש ממנו הוא גיור מספק. כלומר, כרגע הוא ספק יהודי ולאחר הגיור הוא יהיה יהודי לכל דבר. אם ישנם הלשכות ויש כאלה כמובן, יצטרכו לדון עליהם בפני עצמם. לדוגמא, גוי שנשוי עם יהודיה, ועבר גיור ודאי צריך לעשות שוב קידושין ביניהם. האם צריך לעשות קידושין גם במקרה שעבר גיור מספק: כן, מאחר שעד כמה היה ביניהם ספק קידושין צריך למסד את זה ולעשות את זה לקידושין ודאיים ולכן הוא יצטרך לעשות גיור מחדש. וכך הלאה. כל ספק צריך לדון עליו בפני עצמו מה ההשלכה של הספק שהיה עד כה.

לגבי גיור לחומרא זה נושא קצת אחר. גיור לחומרא כשמו כן הוא. כלומר, מעיקר הדין אין צורך בגיור, משום שהוא יהודי לכל דבר. אבל מאחר שיש עדיין איזה צד שמא אינו יהודי, מומלץ לו לעשות גיור לחומרא כדי לצאת מכל ספק, בל נשכח שעל הצד שאינו יהודי כל חייו בעצם היה גוי ולכן לפעמים למרות שמעיקר הדין ניתן לדון אותו כיהודי יתכן שימליצו לו לעשות גיור לחומרא. לכן, ההשלכות הנלוות מגיור כזה הם הרבה פחות משמעותיות משום שממילא היה נחשב מעיקר הדין ליהודי גם לפני אותו גיור לחומרא.

רק שצריכים לשים לב, המונח לגיור לחומרא לצערי לפעמים משתמשים בו גם כאשר הגיור ממש נצרך משום שהוא מקסימום ספק יהודי, ואז המשמעות היא הרבה יותר משמעותית כפי שכתבנו כאן. כלומר, צריכים לשים לב שלא כל פעם שמשתמשים היום במונח גיור לחומרא זה בדיוק המציאות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל