לתרומות לחץ כאן

בשר חם שהונח על צלחת חלבית

שאלה:

לכבוד רבנים,
מה דין בשר חם שהונח על צלחת חלבית קרה או להפך, אם משהו חלבי חם הונח על צלחת בשרית?
איפה (באיזה סימן בשולחן ערוך) יש לעיין לגבי זה כי בהרבה ספרים ראיתי כתוב שזה מקרה לא פשוט וצריך לעשות שאלת חכם.
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

יש בנושא זה שני נדונים, מה דין הצלחת ומה דין הבשר. לגבי הבשר, אם הצלחת אינה בת יומה, כלומר לא היה בה חלבי רותח ב24 שעות האחרונות הוא מותר באכילה. אם היה הדין כדלהלן. לגבי הצלחת, יש מחלוקת ידועה אם דבר גוש מבשל / מבליע ומפליט בכלי שני או לא, ראה רמ"א סי' צד סעי' ז ועוד, למעשה הט"ז ופרי מגדים שם מכריעים בזה לחומרא על פי דברי המהרש"ל וכך המנהג להחמיר בדבר גוש, וממילא יש להצריך את הצלחת הכשרה במידה וזה אפשרי וזה אינו כלי חרס שיש לזרוק.

מקורות:

רמ"א יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן צד סעיף ז: וכל זה בבשר רותח בכלי ראשון, ואז אם הסכין בן יומו ואין ס' בבשר נגד הסכין הכל אסור, ואף הסכין צריך הגעלה. אבל אם הוא כלי שני, הבשר צריך קליפה; והסכין, נעיצה בקרקע (ארוך כלל ל"ו), וכן נוהגין. ואפילו אין הסכין בן יומו, יש לקלוף הבשר מעט משום שמנונית הסכין (טור וב"י בשם סמ"ק).

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. בפרי מגדים צ"ה שפ"ד כ"ה מבואר שדבר גוש לא אומרים תתאה גבר וכל הבשר נאסר. כמובן במדיה והצלחת בת יומה וגם בה היה גוש רותח ב24 שעות האחרונות.

  2. באופן כזה זה יותר קל, כי מעיקר הדין זה אפילו כבר כלי שלישי יש כאן מצקת באמצע, ולהרבה דעות אינו מבליע ומפליט.

  3. לכאורה המקרה הנל.הוא הדין בשו”ע צד,ח לגבי פנאדש בשך ובטז שם ואז מספיק קליפה בבשר.
    ובפמ”ג שפ”ד לג' מביא את הדבר שבדבר גוש לא אומרים תתאה ובכל זאת מסכים שמספיק בדין זה קליפה שכן השו”ע מדבר אפילו כשהקערה חמה ובכל זאת מספיק קליפה.
    אולם זה באמת ביבש לגמרי,אך אם יש רטיבות באמת יאסור את כל הבשר.
    ואם כן תלוי האם יש רטיבות בבשר או לא.

  4. אז זה אומר שאם מזגו מרק בשרי על ידי מצקת לתוך כלי חלבי בן יומו – המרק מותר ואין צורך להכשיר את הכלי? מדובר בצלחת לבנה רגילה כמו שמצויות בשוק (שעשויה מחרסינה)

  5. פרי מגדים יורה דעה שפתי דעת סימן צד ס"ק כה
    "ובכלי שני ממש בגוש סובר לא שייך כלי שני כל שכן תתאה ".
    אני מבין כאן שזה יותר מקליפה, אבל עכ"פ גם לפי דבריכם הדין כך הרי ודאי מדובר בלח.

  6. יש שהחמירו באופן שהמרק חם מאוד עד שהיד נכוית בו, ויש שהחמירו אפילו ביד סולדת, אבל העיקר להקל בכלי שלישי, ראה פתחי תשובה צד,ז כל השיטות בזה. כמו כן יש שהחמירו שאם המצקת שהתה הרבה בתוך הכלי ראשון והתממה בו עם האוכל, היא נחשבת כלי ראשון. לכן לכתחילה יש להזהר אבל בדיעבד שזה קרה יש על מה לסמוך להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל