לתרומות לחץ כאן

פרשת המן / הקטורת – על קלף

שאלה:

מישהו הביא לי סכום כסף גדול שאני יכתוב לו פרשת המן על קלף. ושמעתי שאסור לכתוב או שלא כדאי. הוא רוצה להחזיקו בתיק תפילין שלו ולומר בזה כל יום הסגולה הוא לא מוכן כל כך לקבל הכסף בחזרה הוא רוצה את הפרשת המן על קלף מה אני עושה:

תשובה:

יש ללמד אותו שלא כדאי לעשות זאת, ולבקש ממנו לוותר על משאלתו, כיון שאתה לא רוצה להכנס לחשש איסור, ומן הסתם גם הוא לא מעוניין בכך, אם לא יוותר, נפנה לדיין אצלנו לברר האם יש לך חובה מבחינת הקנין לבצע את המלאכה על סמך דעות המתירים, אבל אני בטוח שהוא לא יכוף אותך לעשות משהו המנוגד להשקפת עולמך רק בגלל שלא ידעת…

למעשה כאן זו שאלה גדולה, ונידונה רבות בפוסקים, בעיקר לגבי מה שכתב בסדר היום שראוי לכל אדם שיהיה לו פטום הקטורת על קלף, וכן הובא בכף החיים לר"ח פאלאג'י סי' יז וברוח חיים ועוד מספריו שהיא סגולה גדולה, והובאה גם בס' סגולות ישראל. והשאלה היא, שהרי בתחילה כותבים גם את הפסוק קח לך סמים, והלכה היא שאין כותבים את התורה והנביאים מגילות מגילות אלא רק חומשים שלמים, כמבואר ברמב"ם ס"ת פ"ז הל' יד, ושו"ע סי' רפג סעי' ב, ואם כן כיצד ניתן כך לעשות [אף שיש חולקים על הרמב"ם כמבואר בבית יוסף שם]. אמנם הש"ך שם ס"ק ג כתב שנהגו להקל בזה כדעת הרי"ף והמרדכי, כיון שהשכחה ירדה לעולם ועת לעשות לה' הפרו תורתך, כלומר בלי הכתיבה החלקית הזו ישכחו את התורה, וכ"כ שם הט"ז ס"ק א ובשם הב"ח, אבל זהו רק כדי ללמוד ולא לנוי או לסגולה. אמנם בפתחי תשובה שם ס"ק ב הביא שמהתשב"ץ נראה שהתיר לגמרי, אבל עדיין מה נעשה עם כל גדולי הפוסקים הנ"ל, לכן נראה שגם אם אין למחות ביד הנוהגים לעשות כך לסגולה הנ"ל שיסודה בהררי קודש, אבל סתם לכתוב אשת חיל לנוי, יש להמנע לגמרי, שלא להכנס בחשש איסור זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל