לתרומות לחץ כאן

מקום הנחת החנוכיה בפתח

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א
לפי הם המדליקים הפתח הבית, בין בא"י בפתח הסמוך לרה"ר, ובין להם שמדליקים בפתח בפנים הבית, מהו המקום היותר מובחר בהלכה לקבוע המנורה של חנוכה. בודאי המקום הוא שהמזוזה בימין ונר חנוכה משמאל, אבל שאלתי הוא איפה על הפתח, ומאיזה צד של הפתח מניחים אותו.
כגון אם עמדתי אחרי להמזוזה ופני כנגד המזוזה השמאלה, האם מעמידים המנורה לימין המזוזה-משקוף או לשמאל, או באמצע? האם לקבוע אותו מקביל להכותל או מקביל המשקוף.
מצאתי הרבה מנהגים לזה, ורצוני לבקש השיטות וההלכה האמיתי.
בבקשה לימים מלאים אור ותורה.
י. כהן

תשובה:

שלום וברכה

המהודר ביותר במידה וזה שייך, להניח את החנוכיה בתוך חלל הפתח עצמו, ובחלק השמאלי של הפתח הסמוך יותר לבית. אבל זה היה יותר שייך בזמנם שהיו מניחים את החנוכיה בפתח שבתוך הבית, או למנהג קהילות חסידיות שעדיין נוהגים כך, כנגד הכרעת רבים מפוסקי זמנינו שכיום שבטלה הסכנה חזרה התקנה לעיקרה להדליק בפתח הפונה לרשות הרבים, שכן את פתח הדירה אי אפשר להשאיר פתוח בדרך כלל, ולמצוא מקום בתוך חלל הפתח וגם לסגור את הדלת זה כבר לא מצוי כל כך, ולכן מניחים את החנוכיה מבחוץ בטפח הסמוך לפתח בצד השמאל, כנגד המזוזה שהיא בימין.  

מקורות:

ראה שו"ע סי' תרעא סעי' ז, ויש מפוסקי הזמן שכתבו שההקפדה דוקא על הטפח הסמוך לפתח הוא יותר באופן שיש לו חצא ומדליק ברשות הרבים ליד פתח החצר, שאז אם ירחיק יותר לא יהיה ניכר כלל השתייכות החנוכיה אליו, אבל אם מדליק בפתח ביתו הפונה לחצר, וכפי שמצוי היום לאחר הכרעת החזון איש שחצרות שלנו אינן של דיורים ולא ניתן להדליק בפתח החצר, או מי שאין לו חצר, גם אם ידליק רחוק יותר מהטפח הסמוך, כיון שניכר היטב שזו המנורה שלו יצא ידי חובתו, ועל זה סומכים בישיבות או בבנינים ציבוריים לאלו הנוהגים להדליק בפתח הבנין, שאין מקום לכולם להדליק בטפח הסמוך, דכיון שעל ידי ריבוי המנורות ניכר שהכל שייך לבית זה, יוצאים ידי חובה גם אלו שהרחיקו יותר מן הטפח הסמוך, וראה מה שכתב בזה בס' הלכות חג בחג פרק ה הערה 13. על כך שעדיף בתוך הפתח עצמו, ראה חיי אדם וקיצור שו"ע בענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל