שאלה:
שלום הרב,
ראיתי היום בסופר שישנם מגבונים "כשרים לשבת" עם הכשר
(של הרב ישראל גואלמן), האם סוג המגבונים הזה מותר לכל (או רוב)
השיטות, כולל האוסרים לחלוטין שימוש במגבונים ?
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע לומר מי יסכים על מה… רק אסביר לפי הבנתי על מה היתר מתבסס לדעת המכשירים, מדובר בבד סינטטי ולא כותנה כמו רוב המגבונים, כך שאיסור הסחיטה בו הוא רק מדרבנן כיון שאינו גידולי קרקע, רמת הלחות בו מבוקרת כדי שתהיה כזו שבכל מצב לא יוצא ממנו נוזל ממש, והלחות היא יותר על גביו מאשר בתוכו בהיותו מחומר שאינו סופג. ועם כל זה יש אזהרה שלא לקנח בחוזקה. ההיתר מבוסס גם על הרעיון של כבוד הבריות שבכך חשש איסור דרבנן נדחה.
כל אחד יעשה כהוראת רבו, שבת שלום.
המגבונים האלו יצאו כבר לפני הרבה שנים והיו בשימוש בחו"ל עם כשרות של כמה רבנים מחו"ל , לאחר כמה שנים התברר שרק רוב הבגד עשוי מבד סינטטי שמוריד את זה לנושא של דרבנן והרב המתיר כ' שיש לדון מצד ביטול ברוב [ובאמת גם בשות מחזה אליהו דן מצד זה] אך רבים התווכחו שמ"מ יש סחיטה בחלק מגידולי קרקע ואין שייך ביטול ברוב , אומנם באמת ההיתר מבוסס בין היתר גם על זה ,
יצא עכשיו לאחרונה מגבונים של חברה מסוימת בארץ כמדומני בהכשר של הרב שטרן מב"ב או משהו כזה שהם לגמרי מבד סינטטי והוא מתיר באמת רק משום כבוד הבריות ומאריך לדון שלנקות תינוק גם אם אפשר באופן אחר זה כבוד הבריות
תמוה, אני יכול להתארגן בנוחות לפני שבת אז מה כבוד הבריות, מה גם שלתינוק זה בסדר גמור גם שירחצו אותו..
אני שמעתי שטעם ההיתר לשימוש במגבונים אלו הוא צירוף של דרבנן שזה ל אמגידולי קרקע וכיוון שלא יוצא נוזלים לצורך קטן שמוגדר בהלכה כחולה שאין בו סכנה שהתיר המשנ"ב
שיטת הצירופים אינה נוחה לי, ואינני מבין מה זה צורך קטן, זה צורך ההורים לקטן נוח מאוד עם התרסיס.
השאר תגובה