לתרומות לחץ כאן

נזקי רכב

שאלה:

שלום,
יצאתי ברברס ממקום חניה.
רכב שחנה מאחרי בניגוד לחוק במקום שאסור לחנות הקשה עלי לתמרן. מערכת ההתרעה לא פעלה משום מה. מערכתי את הדלת של הרכב הנגדי בשליש התחתון. לאחר בדיקה מעיכה ראשונה
בשליש העליון כבר היתה קיימת לפני כן. אני לא מעוניין להפעיל פוליסת ביטוח. מה עליי לשלם.
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

הרכב שנתקע והזיק דינו כמזיק בידיים וחייב הנהג הפוגע לשלם אפילו שעשה ללא כוונה. ולמרות שהיה רכב שחנה שלא כחוק אם ראה זאת הנהג שפגע חייב לשלם על הנזק.

לגבי גובה התשלום כאשר היה מכה בדלת לפני המכה הראשונה: אם המכה שהייתה בדלת מהעבר הייתה מכה משמעותית – מכה שדורשת תיקון [סוג מכה שמקובל לתקן] אתה פטור על המכה שעשית כיון שהדלת כבר הייתה מיועדת לתיקון והמכה השנייה לא הוסיפה לנזק.

אם המכה הראשונה לא הייתה משמעותית כל כך והיה ניתן לסבול, והמכה השנייה היא משמעותית והדרך לתקן את המכה השנייה, הנהג הפוגע חייב לשלם על כל התיקון.

אם המכה הראשונה לא משמעותית והשנייה בפני עצמה לא משמעותית אבל היות ויש שתי מכות נצרך לתקן את הדלת, הוצאות התיקון מתחלק בין בעל הרכב לנהג הפוגע.

בהצלחה.

מקורות:

המזיק חייב לשלם רק את הנזק שעשה, ואם הדלת כבר הייתה מיועדת לתיקון, לא הזיק כלום – מנא תבירא תבר. אבל אם הנזק שלו הוסיף או גרם לכל התיקון עליו לשלם לפי מה שהזיק. ומצוי מאוד שיש מכה ברכב ואחרי שעשו תאונה הניזק דורש תיקון מלא, למרות שמעיקר הדין אין חיוב על המזיק לשלם.

חשוב לציין: נזק שלא מקובל לתקן, כגון מכת פחחות ברכב ישן שלא מקובל להוציא הוצאה גדולה על רכב ישן, והדרך לסבול את הנזק, סובר החזו"א (ב"ק ו, ג) שפטור המזיק מהוצאות התיקון ועליו לשלם ירידת ערך בלבד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל