לתרומות לחץ כאן

חובת תחנון בשני וחמישי

שאלה:

שלום,

יש לנו מנין בשכונה שבימי שני וחמישי אומר את התחנון הרגיל שאומרים כל יום בטענה שלאנשים אין זמן לתחנון הארוך (והש"ץ לא רוצה לבקש מאנשים להקדים את התפילה ב10 דק' בימים אלה, כנראה יודע שלא יסכימו).

שאלתו אותו על זה והוא אמר שתחנון זה רק מנהג אז עדיף ככה מאשר כלום אני יודע שתחנון הוא מעין קיבלו עליהם חובה ולא סתם מנהג, אבל השאלה שלי היא בגלל שהם בכל זאת כן אומרים את התחנון הקצר של היוםיום ורק לא את כל התחנון של ב' וה' האם זה בסדר בדעבד מה שהם עושים? מדובר במנין זמני לתק' הקורונה

תשובה:

שלום וברכה

הצטערתי מאוד לקרוא על המקרה הזה, הרי הרמ"א כותב בפירוש בסי' קלד שמי שלא אומר והוא רחום מעומד בשני וחמישי מבטל מנהג והוא בכלל הפורץ גדר ישכנו נחש [רחמנא ליצלן], ראה שם במשנה ברורה שדן אם גם מי שאומרו בישיבה בכלל חומרה זו או רק מי שלא אמר כלל, אבל לא לומר כלל זו פריצת גדר שהחמיר בה מאוד הרמ"א! תראה לגבאי את דברי הרמ"א אלו, בודאי יחזור בו מיד.

בהצלחה רבה ושיהיו בשורות טובות.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. הספרדים אומנם נוהגים לומר סליחות ארוכות קל מלך יושב ואשמנו מכל עם וכו'.
    אז גם אם האשכנזים לא נוהגים לומר זאת חייב להתחיל מ"והוא רחום" על כל פנים

  2. האם גם אם באופן חד פעמי ביטלו את התחנון כי מיהרו, אע"פ שידעו מראש שיצטרכו לעשות כן ואעפ"כ לא רצו להקדים את המנין ב10 דק', האם ג"ז בכלל פורץ גדר של הרמ"א, או שהוא מיירי רק במי שעושה כן באופן קבוע?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל