לתרומות לחץ כאן

כלי נגינה בחופה

שאלה:

האם יש ענין של כלי זמר תחת החופה או אין שלא יהיה

תשובה:

שלום וברכה

בספרות הפוסקים מוזכר הרבה הנושא של "מזמוטי חתן וכלה" שהוא הכלי זמר בעת החופה, אבל לומר שזה מנהג ושיש צורך לקיים זאת, לא נראה לי, ולא שמענו שהקפידו בכך, יש שמביאים מישהו שמלווה את החתן והכלה לחופה ויש שלא, בעיקר אצל בני אשכנז שהחופה בחוץ, בירושלים בכלל אין כלי נגינה בחופה, כי בדרך כלל מביאים רק תופים והם נשארים באולם בפנים…

בכל מקרה מה שחשוב הוא אכן לשמח את החתן והכלה וכמו שנאמר בברכות ו: "ואמר רבי חלבו אמר רב הונא כל הנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו עובר בחמשה קולות שנאמר קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה קול אומרים הודו את ה' צבאות ואם משמחו מה שכרו אמר רבי יהושע בן לוי זוכה לתורה שנתנה בחמשה קולות שנאמר ויהי ביום השלישי בהיות הבקר ויהי קולות וברקים וענן כבד על ההר וקל שופר וגו' ויהי קול השפר וגו' והאלהים יעננו בקול איני והא כתיב וכל העם רואים את הקולות אותן קולות דקודם מתן תורה הוו רבי אבהו אמר כאילו הקריב תודה שנאמר מבאים תודה בית ה' רב נחמן בר יצחק אמר כאילו בנה אחת מחורבות ירושלים שנאמר כי אשיב את שבות הארץ כבראשונה אמר ה'"

שירבו שמחות.

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. לכאורה מה עם מה שרואים ברמ"א של"ח הלכות שבת שמותר לומר לגוי לנגן בשביל חופה ואפי' לתקן כלי ויעוין שם במגן אברהם ובמחצית השקל שמסביר את טעמו של הרמ"א שכיוון שיש ענין לכן מותר וכמו שהביא שם את אותו מעשה שגזרו שלא יהיה כלי נגינה בחופות והלכו לעיר אחרת?

  2. כל מה שעושים לשמחת חתן וכלה זה מצוה, גם אם יביאו ליצן זו שמחה של מצוה, אבל זה לא אומר שחייבים להביא ליצן.

  3. א. אם יאמרו שאין יותר ליצנים בחתונות בעיר פלונית יתקנו ללכת לעיר אלמונית? התשובה היא לא כי אין ענין בליצן משא"כ בנגינה שכן תיקנו לעבור למקום אחר בשביל הנגינה
    ב. זהו לשון המחצה"ש " מ"מ נשמע מהאי עובדא (של המהרי"ל שצווה ללכת לעיר אחרת) "דעיקר" שמחת חתן וכלה תלוי בכלי שיר (ולא בליצנים) לכן התיר הרמ"א מדעת עצמו יותר מהמרדכי אפי' לומר לאינו יהודי לעשות מלאכה דאורייתא"

  4. ודאי שאין שום בעיה שלא לעשות מוזיקה בחופה
    אבל אם חופה זה זמן של שמחת חתן וכלה ואולי אפי' יותר מהריקודים ועיקר מצוות שמחת חתן וכלה הוא בנגינה כדלעיל אז יש לזה ענין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל