שאלה:
בס"ד
שלום, מה הדין אם אדם אכל ירקות ועוד מאכלים שברכתם שהכל ובורא נפשות, בנוסף לזה גם פרכיות אורז.
במקום לברך בורא נפשות ולפטור הכל בטעות בירך על המחייה ולאחר מכן בורא נפשות, האם יש צד לומר שעל המחייה פטר את פרכיות האורז בדיעבד ולאחר מכן בברכת בורא נפשות פטר את יתר המאכלים.
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
אם היתה כוונתו על הפריכיות, נראה שאכן בדיעבד זה לא היה נחשב לו ברכה לבטלה. ההלכה היא שאדם שבירך על המחייה על אורז יצא ידי חובה בדיעבד, כמבואר בשערי תשובה סי' רח ס"ק ה, וראה שם שלכאורה נראה מדבריו שזה לא בגלל הספק מה הוא אורז ומה דינו, אלא בגלל שתוכן הברכה מתאים באופן עקרוני לאורז אלא שאין לו חשיבות מספקת לייחד לו ברכה זו.