לתרומות לחץ כאן

שיעורי חז"ל מדוייקים?

שאלה:

שלום הרב,
בעניין שיעורי חז"ל, לדוג' כמות מאכל בכזית האם ממש צריך לבדוק כל מוצר שהוא בדיוק במשקל כזית או שזה צריך להיות משוער?
וכן תפילת הדרך, אם בדר"כ הדרך אורכת 75 דקות(ואז צריך לברך תפילת הדרך) האם כל פעם צריך לשים לב שאולי אותו יום היה מהיר יותר ולקח 71 דקות?

תשובה:

שלום וברכה

באופן עקרוני בודאי יש להקפיד על השיעור המדוייק, ואם יש לך ספק תאכל עוד מעט ולא תכנס לספק ברכות. אמנם ידוע מהחזון איש שאמר שהשיעורים אינם מדוייקים לגמרי וראיתו מסוגית הגמרא בסוכה ח א לגבי שיעור סוכה עגולה, ואכן במנין הותיקין אצלו לא אהב שמסתכלים על השעון ומקלקלים את הכוונה בתפילה מתוך רצון לדייק כל כך, אבל לא כל כך ברור גבולות הגיזרה של דבריו, וככלל בודאי יש להקפיד בדקדוק.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה עבוד הרב, אך הדברים לכאורה פשוטים לגמרי:
    וכי לאבותינו היו שעונים? היו מדי-משקל? היו מדי-נפח? היו סרגלים? היה מד-חום?
    הרי מלכתחילה שיעור של 'כזית' או 'אמה' או 'טפח' – הם ניתנו כפי מידת האדם הבינוני, ואין כאן דיוק של מילימטרים או שניות….. אא"כ נאמר שאבותינו חיו כל הזמן 'בערך' ועשו טעויות.

  2. היה מקום לומר שהשיעור הוא מדוייק, וזה שאין לך כלים למדוד זה לא משנה את הדין, פשוט תאכל עוד ביס.. אבל בגמרא בסוכה לגבי אמתא בריבועא יוצא שאפילו מיעטו טיפה בשיעור , וזה כבר חידוש גדול שאין לי ידע מה גבולותיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל