לתרומות לחץ כאן

האם לעשות ברית מילה לילד או להמתין לבגרות?

שאלה:

החלטנו אם נביא בן זכר לעולם לעשות טקס ברית המילה ללא חיתוך. ושהוא יגדל ויהיה בן 18 יוכל להחליט לבד אם הוא רוצה ברית מילה. הבנתי שלא לבצע ברית מילה זה כרת בדיוק כמו לאכול חיות טרפות, חילול שבת, לאכול חמץ בפסח. מה זה להיות ערל? הוא עדיין יכול להתחתן ברבנות? הוא יכול להשלים מניין? הוא יכול לברך בקידוש בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

הנושא שאת מעלה חשוב מאוד, והייתי שמח אם תקדישי מעט זמן לתשובה המעט יותר ארוכה שאכתוב.

קראתי את שאלתך והצטערתי צער עמוק מאוד. בדיוק אנחנו עכשיו בפרשיות של אברהם אבינו ויצחק בנו, שנצטוו מפי ה' על ברית המילה, שהיא הדבר הכי עמוק פנימי ומשמעותי בקשר בינינו לבין בורא העולם, ברית היא כמו הסכם ברית דמים שעושים שני צדדים, דבר שיש בו הכרזה וקביעה שהקשר ביניהם לא ינתק לעולם. הם יוצרים ביניהם בברית זו משהו אחדותי, קשר שלא ניתן לשוות לו צורה אחרת מלבד זו. הדבר הזה מייחד את העם היהודי על פני כל אומות העולם, והוא יוצר מציאות שאם רק נחשוב עליה מעט, נשתומם עד מאוד… הרי לא מדובר כאן בהסכם בין מדינות או בין בני זוג הנישאים, אלא בין בורא העולם, מהות רוחנית בלתי נתפסת, בלתי שייכת לכל המציאות החומרית שאנחנו מכירים, שהיא כולה יציר כפיו, והרובד הכי תחתון של ברואיו, עם קרוצי חומר, בני אדם בני חלוף, נמוכי רוח שאין ביניהם לבורא שום יחס, ואינם מציאות כלל ביחס אליו. ובכל זאת הוא מדבר אלינו ואומר, אני כורת עמכם ברית! אנחנו נהיים משהו אחד! כלשון הזוהר הקדוש "קודשא בריך הוא התורה וישראל חד", כלומר הבורא אומר, בכריתת הברית הזו, אני יוצר ציר משולש שיש בו אחדות מוחלטת, כולנו כמו מציאות אחת כביכול, אני אתם והתורה!

אני רוצה לשתף אותך ברעיון שהגיתי בו הרבה, ודיברתי עליו ביום שמחת ברית המילה של בני הצעיר, אני חושב שיש בו תחושה מאוד מיוחדת:

אחת התופעות המאוד מענינות בעם ישראל, היא שמצות ברית המילה מתקיימת כמעט אצל כולם! 99.9% מהבנים הנולדים במדינת ישראל נימולים כדת ישראל, גם אצל משפחות רחוקות מאוד מהתורה. הרעיון שאת מעלה נכנס מעט בשנים האחרונות ממש, והוא כמעט ולא תופס אצל אנשים. מדוע? איך יתכן שאדם שאוכל ביום כיפור, מחלל שבת, אינו מניח תפילין, מל ילד בגיל שמונה ימים על כל מה שכרוך בכך?!

התשובה היא כך, ואשמח אם תעמיקי בה [אני כותב אותה בקיצור, יש לי בה הרבה אריכות]. בעל התניא מעלה נקודה מענינת נוספת. בהיסטוריה היהודית, אנחנו פוגשים תופעה חסרת הבנה, ואציינה בסיפור ידוע. בימי השואה הארורה היה  בקוזניץ יהודי מומר בשם גנשר ששימש כראש העיר [הסיפור מופיע בספר אני מאמין בהוצאת מוסד הרב קוק], והיהודים סבלו ממנו צרות צרורות, כל מה שיכול היה להתנכל לאחיו היהודים לשעבר היה עושה… והנה, הנאצים לא הבחינו כידוע בין יהודי למומר, והם התנכלו אליו כפי שעשו לכולם. יום אחד פנו אליו והורו לו לבחור בין השתים, או לבזות את ספר התורה בצורה פומבית, או שיהרגוהו במיתה משונה. גנשר לא היסס, הוא סירב בכל תוקף לבזות את ספר התורה ומת על קידוש ה'. וזה פלא אדיר! אדם שכל חייו התנכל לתורה וביזה את לומדיה והציק לכולם, מה פתאום הוא מוכן למסור נפש ובלבד שלא יבזה את ספר התורה?!

והתשובה: כל יהודי, כמו שיש לו גוף יש לו גם נשמה! וכמו שהגוף שלו דורש את שלו, אוכל בגדים וכל עניני החומר, גם הנשמה שלו דורשת את שלה, והמזון שלה הוא רוחני, תורה מצוות וכו'. אלא שהאדם שבוי בכל מיני תפיסות עולם שמכסות על הרצון הזה החבוי בו. אבל יש מצבים שאדם משולל בחירה, מתי זה? כאשר עומדת לפניו השאלה: אתה יהודי או גוי? יש לך קשר עם בורא עולם או שאתה רוצה להתנתק ממנו? כאשר השאלה הזו ניצבת בחדות לפני האדם, הנשמה אינה נותנת מנוח! שום תיאוריה ושום תפיסה שגויה לא תעמוד לו ברגע הזה. כאן הנשמה זועקת "אני בן לעם היהודי"! אני גם יהודי! זו היתה החוויה שחווה גנשר!!

אני חושב, שבעם ישראל במשך 3500 שנה, כל אדם הרגיש את התחושה העמוקה הטבעית הזו, שיש מצוה כזו ואחרת וכו', אבל יש דבר אחד שהוא מגדיר אותו "האם אני בן לעם היהודי"?! וזו ברית המילה. מאז ומתמיד יהודים ראו בברית המילה לא רק מצוה, אלא את הסמל הכי עמוק לעצם ההשתייכות שלהם, הזהות היהודית שלהם! ועל הדבר הזה לא מוותרים! הנשמה זועקת, אני יהודי, בן לעם ישראל, חלק מכל ההיסטוריה, רגלי עמדו גם הם על הר סיני, אני לא אדם תלוש, אני חלק מאותם יהודים שמסרו נפש כל הדורות על המצוות, בכלל ועל מצות המילה בפרט!

כל אחד מאיתנו יודע את הסיפור המרטיט לב, על אותה אשה יהודיה שבאה בגטו בתוך כל האקציות הנוראיות לרב בקשה שימול לה את התינוק שנולד לה. שאל אותה הרב בעדינות, הרי את יודעת שהסיכוי שיחיה קלוש מאוד. אין אוכל, אין אפשרות להחביא תינוקות מהנאצים הארורים, אולי כדאי לשמור על כוחותיו? אמרה אותה אשה אמיצת רוח: ברור לי שלא אצליח לשמור עליו שיחיה, אני רוצה שלכל הפחות ימות יהודי!!

אנחנו חלק מכל הרוח הזו! יהודים גאים אנחנו, חלק מהיסטוריה אדירה, רווית דם אומץ יזע והרבה גאווה, שמחה וגובה רוחני אדיר. מי יוותר על כל זה?!

יש בעם ישראל לצערנו הרב קרע עמוק, חברות שונות עם תרבויות שונות, אבל יש משהו שמאחד אותנו, כולנו יהודים בנים של מלך, כולנו בברית עם ה' אלוקי ישראל! על הדבר הנפלא הזה עלינו לשמור מכל משמר.

את שואלת אם זה כמו טריפות, זה הרבה יותר גרוע…

כמו כן, את סבורה שאם "תשאירי את ההחלטה לבנך תעשי עמו טובה", האמת היא הפוכה לגמרי. ילד שעובר ברית מילה לא מרגיש כמעט כלום, הוא גדל טבעי כמו כל יהודי. הילד שלך יהיה קרוע לחתיכות. מצד אחד תהיה לו תרעומת, למה לקחת ממני את הדבר הבסיסי הזה שיש לכל יהודי באופן טבעי, ולמה הכנסת אותי לפחד והחשש הזה ממילת מבוגר שהיא כבר כרוכה בכאב ובפחד?! למה אמא עשיתם לי את זה?!

אגב ידוע היום בכל העולם שברית המילה בריאה מאוד, חוסכת מחלות זיהומיות רבות, וגם מונעת סרטן מסוגים שונים. אינני אומר שזו הסיבה למול, הסיבה כבר אמרתי, אבל אם את חושבת שנגרם כאן צער או נזק לילד, דעי שיש לו בזה גם תועלת רפואית רבה.

היי יהודיה גאה ואמיצה ככל האמהות היהודיות בכל הדורות, אנחנו העם העתיק ביותר בעולם! אין עוד עם ששרד כמונו, וזה בזכות הלכידות שלנו, הגאווה שלנו, העקשנות והעמידה על עקרונותינו!

תני לבנך את המתנה היקרה שנתנו כל אמהות ישראל לבניהם, ותזכו רק לנחת ושמחה כל הימים!

לידה קלה ובריאה!

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל