לתרומות לחץ כאן

היתקלויות קטנות בבית הכנסת ובכלל

שאלה:

בס"ד

שאלה לכבוד הרבנים החשובים שליט"א

בית הכנסת שלנו הוא בית כנסת חדש יחסית. קורה לפעמים שאנו נאלצים לצאת לחפש מתפללים מבחוץ להשלים לנו מניין. בין המתפללים הבאים מדי פעם להשלים מניין, יש בחור אחד נחמד ששמח לבא מדי פעם.
הבחור הנזכר רגיל לעשן סיגריות (מחוץ לבית הכנסת! כמובן). אחד המתפללים הקבועים מאד כועס, וטוען שאסור לו להכנס לבית הכנסת מיד אחרי שמעשן, כל עוד נודף ממנו ריח סיגריות (למרות שהוא יושב רחוק ממנו).
היהודי המבוגר טוען בשם כמה רופאים שאף לאחר עישון סיגריות, עלול להגרם נזק למי שעומד על יד המעשן, כמעט כמו הנזק העלול להגרם לו בזמן העישון (אני חושב שזה נקרא עישון פסיבי).
לאחרונה זה הגיע למצב שהוא מאיים שיעזוב את בית הכנסת אם ימשיכו לקרא לאותו בחור. לבחור המדובר לא אכפת מזה, וכמובן הגיב שאין לו בעיה להפסיק להגיע (למרות טובות הנאה שהוא מקבל, בסופו של דבר אנחנו אלה שצריכים אותו).

אביו של הבחור שהוא איש חינוך, שמח שבנו עושה עמנו חסד ומשלים מניין, אבל לעניין הסיגריות הוא אינו מוכן להתייחס כלל. לדבריו, יש דברים רציניים הרבה יותר שעליו לשפר אצל בנו.

השאלה כרגע מה לעשות? האם לוותר על המתפלל המבוגר שחוזר על טענתו השכם והערב, או לוותר על הבחור הנחמד? האדם המבוגר הוא אדם מאד נחמד המאיר פנים לכל אחד, וגורם לאנשים בני גילו לבא להתפלל עמנו (רוב המניין צעירים, וכל דמות מבוגרת מוסיפה המון).

תשובה:

שלום וברכה

לטעמי, בהיתקלויות כאלו קטנות, הבעיה היא פשוט קצר בתקשורת, וחבל… חבל לא רק בגלל המקרה המדובר, אלא בגלל שזה מקשה על כל החיים… הרי לדבריך מדובר בשני יהודים נחמדים, איש קשיש מאיר פנים, בחור צעיר נעים סבר, מה הבעיה שידברו ביניהם?! תפגישו ביניהם בצורה נעימה, תקראו לצעיר לתפילה, ואז תגידו לו "היי בחורצ'יק, יש כאן יהודי נחמד שרוצה לבקש ממך משהו! ואז תגידו לו כמה הקשיש שמח איתו ומודה לו על ההצטרפות שלו שממש מחייה נפשות, רק הוא יש לו לחץ מיוחד מעישון פסיבי, אם אכפת לו לעשן חמש דקות קודם, או לשבת עוד יותר רחוק וכדומה, ברגע שתפתחו את הנושא ביניהם בצורה נעימה, או שהצעיר יאמר, ודאי אני אשתדל מאוד, או שהקשיש יאמר לא אני לא אכפת לי אבל שב שם ושם, או ששני הדברים יקרו, עוד לא נתקלתי בבעיה כל כך קטנה שלא נפטרת בדיבור ישר נעים וחברי שמשולב כמו סנדוויץ בהרבה מחמות לכל הצדדים [מאוד חשוב].

בהצלחה.

הצטרף לדיון

13 תגובות

  1. סיגריות הן איסור מוחלט
    אבל לא ראיתי דיון על זה
    לעניין צירוף למניין – מצרפים
    אע"פ שלענ"ד כל מסרטן (מעשן) חדש הוא אידיוט עם דיפלומה

  2. למאיר
    תשובת הרב תשובה חכמה מאד!!!
    כבוד הרב לא נכנס כלל לנושא של סיגריות, אלא ממש אך ורק לגופו של עניין.
    הרב לא דיבר (ולא ביקש לדבר) על עניין הסיגריות, אלא על בניית המניין באופן מהודר.
    ותשובת הרב ממש במקום, ואנו מאד מקווים שנזכה ליישמה.
    ובמחילה מכבודך מאיר היקר, על הקורונה אף אחד לא דיבר כאן. מי הזכיר את הנושא בכלל? אני מבין שניסית לרמוז שסיגריות חמורות יותר. לאור הנתונים, מסתבר כך. אבל לא כאן המקום לדון בכך.

    ושוב תודה רבה לכבוד הרב שליט"א וכן לשאר רבני המערכת הנפלאה הזו.

  3. אני הוא השואל! אחת הסליחות היפות של מוסף יום כיפור שנועדה לש"ץ
    אבל בגלל המנגינה היפה הציבור לא יכול להמנע מלהצטרף.
    חבל שבמחוזות ה'ליטאים' לא אומרים סליחות
    כתוב במחזור כאן אומרים סליחות (ולא נמצא במחזור) ואח"כ זכור רחמיך
    אבל בקע"י [קהילת עדת ישורון] ברמות
    אומרים סליחות ואין רגע הפסקה ביום כיפור
    ולעניננו, תשובת הרב קולעת!
    המבוגר יפגש עם הסרטנאי הצעיר [כמעט כתבתי על כוס קפה וסיגריה…]
    ושניהם ירדו מהעצים שטיפסו עליהם.
    זאת אציין, בבית הכנסת שאני מתפלל
    לפעמים נכנס איזה סרטנאי ומסריח ממנו במרחק כמה ספסלים…
    אינני יודע איך אשתו סובלת אותו…

  4. התשובה שכתבתי נכונה מאוד לא רק בענין הנושא המדובר אלא בחיים בכלל, אני רואה לפעמים שכנים שמסוכסכים שנים רבות על שטויות שהיו יכולים לפתור במעט גמישות וכמה מחמאות נעימות, שכואב הלב…

  5. יש סיבה לכל האוירה הלא נעימה שאתה משתדל להשרות באתר בימים האחרונים? אם מישהן פגע בך במשהן נפייס אותך בעז"ה, רק תסביר לנו מה קורה כאן? אנחנו לא רגילים לאוירה לא נעימה.

  6. אני לא יודע למה הכוונה
    לא זוכר אם הוסר משהו או לא
    בכלל אין לי זמן לשטט כאן כל הזמן
    איני יודע מי משרה או מנסה להשרות כאן אוירה.
    נמשיך להשתמש באתר זה רק לטובה
    חוששני שהסידור של נוימן התסיס את האוירה וחבל

  7. שלום וברכה

    לא התכוונתי ח"ו ליצור אווירה לא נעימה.
    פשוט ראיתי את תגובתו של אחד מעיר, ומאוחר יותר לא ראיתיה. חשבתי אולי היתה איזו סיבה למחוק אותה. ולכן שאלתי. עכשיו אני רואה שהתגובה לא הוסרה. כנראה שטעיתי (אולי דפדפתי מהר מדי, ולכן לא שמתי לב שהתגובה קיימת).
    לגבי הסגנון שלי, אני מבקש סליחה ומחילה מרבני המערכת ומהקוראים. יתכן שהסגנון בו השתמשתי היה נשמע זול מדי ולא מתאים. בסך הכל הבאתי דוגמא לתשובה שהושבה כאן באתר למישהו בעניין מסכה (אגב, יותר נכון לומר: מסווה) בזמן הקורונה. שאלתי מדוע מתייחסים לזה בחריפות יותר מלעניין הסיגריות.
    הנושא הזה הכעיס אותי, לא בתור משהו אישי, אלא בגלל שגם זה אחד מהדברים שמשום מה נכנסים בצבור שלנו בצורה מאד חד צדדית, ונהפך כאילו לנושא בפני עצמו.

    לגבי התכתבות אחרת שהיתה לי באתר, לא זכור לי שכתבתי בסגנון לא יפה. אם כן, אני חוזר ומבקש שוב סליחה.
    יתכן שעלי לעבוד יותר על סגנון הכתיבה שלי (בדיבור, אני יודע להשמע מכובד גם בוויכוחים סוערים).

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל