שאלה:
שבוע טוב לרב ,
הרב יוכל בבקשה לתת הגדרה מינוחית, מהו הדין תעשה ולא מן העשוי ?
תשובה:
שלום וברכה
הכוונה בענין זה, היא שבכל המצוות שנדרשת בהן עשייה, ציצית סוכה כו', צריך שההכשר יבוצע על ידי מעשה האדם ולא מאליו. כלומר, החוטט בגדיש לעשות לו סוכה אינה סוכה, מדוע, משום שבעת שהוא חוטט הוא יוצר את החלל, וממילא מתהווה סכך, ללא שנתן את הסכך על ידי מעשה, ונמצא שחסר כאן בעשיית הסוכה. כך גם ציצית שנעשתה בפסול, בחוטים מחוברים, לא יעזור לחתוך אותם עכשיו כאשר הם בבגד, כי אז נמצא שמעשה התלייה היה בפסול וכרגע הם נעשים כשרים מאליהם. בענין זה פרטים רבים מאוד, מה נחשב עשייה ומה לא, זה רק העקרון.
תודה רבה הרב
השאר תגובה