נישואי קטנה שנישאה ע"י אחיה ואמה

שאלה:

שלום וברכה. שאלתי את הרבנים לפני כשבוע בדין קטנה שהשיאוה אחיה או אמה. מה תוקף נישואין אלו? מי שבא עליה מה חייב? אם בעלה מת יש לה דין עגונה? והאם זה כמו חליצה שיש רק זיקה וע'י חליצה אין כלום. וכמו'כ קטנה שיש נישואין אבל אם ממאנת היא כמו פנויה. החלק הראשון מעסחק אותי יותר. בברכה ותודה.

תשובה:

שלום רב,

זה ברור שהקידושין הם רק מדרבנן ומי שבא עליה אינו חייב מיתה. ראה ברמב"ם פ"ב מהלכות סוטה הלכה ד' שכתב על קטנה שהשיאה אביה וזינתה נאסרה על מבעלה משום שלדעתו פיתוי קטנה אינו אונס, אולם אם הישיאוה אחיה ואמה ועדיין לא מיאנה וזינתה לא נאסרה משום שלא עשתה כן מרצון. והראב"ד שם תמה על הרמב"ם וראה גם בנושאי כלים שם. אולם זה ברור שהרמב"ם לא כתב הטעם משום שקידושיה רק מדרבנן ולכן לא נאסרה, משום שגם כאשר קידושיה מדרבנן היא תהיה אסורה מדרבנן משום שרבנן תמיד תיקנו כעין דאורייתא. וכך כתב בשו"ת דברי חיים ח"ב אבה"ע סי' עב ושם האריך לבאר את דברי הרמב"ם הנ"ל. מסיבה זו כמובן שהיא תחשב לעגונה כל עוד שלא מיאנה, שהרי מדרבנן היא נשואה. לכן יהיה אסור לה להינשא עד שלא תמאן. רק שקידושיה הם נחשבים למיאון. אולם ברמה המעשית זה לא כ"כ שייך שתשאר עגונה משום שתמיד היא תוכל למאן אפילו שלא בפניו כפי שנפסק בשו"ע אבה"ע קנה סעי' ד'  

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל