לתרומות לחץ כאן

דמי שדכנות ומתנות בשידוך שבוטל לפני התנאים

שאלה:

לכ' הרב/הרבנים שליט"א
אבקש לשאול בדבר שידוך שהיה ווארט, וצד החתן שילם לאחר כמה ימים את דמי השדכנות לשדכנית.
צד החתן קנה מחזורים, סידור,תהילים, וספר בקשות עם כיתוב שם הכלה ושם משפחה של החתן שהיה מיועד להיות שם המשפחה של הזוג לאחר חתונה (שעלו יחד כ 2000 ש"ח).גם צד הכלה שלח מחזורים יפים ומהודרים לפני סוכות לחתן, וספרים נוספים שקיבל בווארט וכן לפני ראש השנה.
התנאים תוכננו להתקיים בתחילת חודש חשוון, אך לפני שנסגר תאריך לתנאים, מיד אחרי סוכות הכלה אמרה להוריה שבעצם החתן לא מוצא חן בעיניה, היא לא חושבת שזה השידוך שלה, לחתן היא אמרה שהיא לא באמת מתחברת למישהו עם לבוש כל כך חסידי וכו' ויש אי התאמה, יש לציין שהבחור והבחורה לא נפגשו מאז הווארט (אלא לפגישה שאורגנה ביניהם על פי מדריך מומחה, לאחר שעלה נושא שבירת השידוך, וממילא לא מדובר במום בחתן שהוסתר חלילה).
נודה למענה מאת הרב ניסנבוים שליט"א או הדיינים מבית ההוראה שיח'א. האם על השדכנית להחזיר את דמי השדכנות לצד החתן, מכיוון שאפילו לא היו תנאים? ב. אם לא, האם על צד הכלה לשלם לצד החתן את דמי השדכנות, והאם מן הראוי לדרוש את זה?ג. האם החוב הוא על הכלה או על אביה שיחי' שעמד מצד בתו בהסכם זכרון דברים לפני הווארט?ד. מה דין המתנות? אין לצד החתן מה לעשות עם מחזורים שהשם מכיל את שם הכלה (שכן אין מישהו במשפחה המורחבת בשם זה), ואין לצד הכלה מה לעשות עם מחזורים שמכילים את משפחת החתן. החתן לא מתכוון להשתמש במחזורים להשתמש במחזורים שקיבל עם הטבעת שמו שכן הם מזכירים לו את השידוך שבוטל, הוא לא חושב כרגע להכניס לביתו שיבנה בעז"ה מחזורים שקיבל משידוך קודם שלא אסתייעא מילתא.

בברכה

תשובה:

שלום וברכה,

השדכן לא צריך להחזיר את כספו אחרי ביטול השידוך. היות והשדכן עשה את עבודתו במלואה מגיע לו שכר, ואם בוטל לא צריך להחזיר.

הצד שביטל צריך להחזיר את הדמי שדכנות לצד המבוטל.

המתנות שניתנו בתקופת השידוכים אחרי הווארט, מחזירים אחד לשני – שני הצדדים מחזירים את כל המתנות.

בהצלחה. 

מקורות:

השדכן אינו מחזיר דמי שדכנות אחרי האירוסין ראה הגהת הרמ"א חו"מ סו"ס קפה. ובימינו שנהוג לשלם אחר האירוסין לכו"ע אין השדכן מחזיר. במקרים שנמצא המקח טעות הדין שונה אולם במקרה הנ"ל אין זה מקח טעות אלא חזרה מהשידוך.

הצד שביטל משלם את הדמי שדכנות שהוציא לבטלה – ערוך השלחן אבן העזר סימן נ סעיף כ. ושו"ת הליכות ישראל.

המתנות שניתנו בין הווארט לחתונה חוזרים אם בוטל השידוך. ראה שו"ע אבן העזר סימן נ ובערוך השלחן שם שכתב שאין הבדל בין מתנות שניתנו לכלה ולבין מתנות שניתנו לחתן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל