לתרומות לחץ כאן

לימוד משניות לעילוי נשמות ארבעה אנשים

שאלה:

לכבוד רבנים,
האם מותר ללמוד מסכת משניות לעילוי נשמה של ארבה אנשים ביחד: אמא שלי, חמותי, ושני גברים שהם אבות של ידידים יקרים שלי? ואם כן, באיזה אופן נכון להכריז לפני השיעור: לעילוי נשמת… ולהזכיר כל שם בנפרד או לעילוי נשמות (בלשון רבים) … ?
שמות של מי יש להזכיר תחילה: שמות של גברים או של נשים?
תודה!

תשובה:

שלום וברכה

אפשר בהחלט ולא משנה סדר הזכרת השמות.

תזכו למצוות.

מקורות:

ידוע מהאר"י ז"ל שלימוד משניות מועיל לעילוי נשמת הנפטרים, וראוי גם לעשות שאר מעשים טובים לעילוי נשמה. הלימוד ומעשים טובים שעושים לעילוי נשמת הנפטר מועלים לו בעולם האמת כמו שמצינובמדרש תנחומא (האזינו א' נאמר: לכך רגילין להזכיר את המתים בשבת שלא ישובו לגיהנם, שכן איתא בתורת כהנים כפר לעמך ישראל (דברים כ"א) אלו החיים, אשר פדית אלו המתים, מכאן שהחיים פודים את המתים, לכך אנו נוהגין להזכיר את המתים ביום הכפורים ולפסוק עליהם צדקה, שכן שנינו בתורת כהנים יכול משמתו לא יועיל להם הצדקה, תלמוד לומר אשר פדית, מכאן כשפוסקין צדקה בשבילם מוציאין ומעלין אותו כחץ מן הקשת, מיד נעשה רך ונקי כגדי ומטהרין אותו כשעה שנולד, ומזין עליו מים טהורים מדלי, וגדל ברוב הנאה כדג הנהנה במים, כך הוא טובל בכל שעה בנהרי אפרסמון ובחלב ובשמן ובדבש, ואוכל מעץ החיים תמיד הנטוע במחיצת הצדיקים ונופו נוטה על כל שולחן צדיק וצדיק וחי לעולם.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם הלימוד לכמה אנשים ביחד מחלק בין הנשמות את כמות הזכויות או שזה לא מוריד אחד מהשני ובכל מקרה גם הייתי לומד בשביל אדם אחד אז היה לו את אותו הזכות בדיוק?
    שאלה נוספת האם לימוד לעילוי נשמת מנכה לי מהזכויות שלי עצמי מהלימוד שאני לומד או שזה לא נוגד?

  2. יש מחלוקת בין הפוסקים, האם יש חיסרון בכך שהלימוד או הקדיש לשני אנשים יחד:,
    מסברא נראה שכיון שסגולת הלימוד לעילוי נשמת הנפטר היא שמחמתו באה המצוה, אם בלאו הכי אותו אדם לומד חסר קצת במעלה זו. וכן כתב בשו”ת אגרות משה יו”ד סי’ רנד, שמי שמשכיר עצמו לצורך אמירת קדיש לשני אנשים, יאמר קדיש אחד לכל אחד מהם [ויאמר לה מתחילה שאינו מתחייב לומר עבורם את כל הקדישים]. אולם אם הדבר כרוך בהוצאה מרובה ניתן לתת למי שבלאו הכי אומר קדיש, וכפי שהובא בבאר היטב סי’ קלב בשם הכנסת יחזקאל לגבי אדם האבל על אביו ואמו גם יחד, שזכרון אחד עולה לכאן ולכאן. וע”ע שו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ קמד.
    אתה לא מפסיד מזכויותיך כלל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל