לתרומות לחץ כאן

ברכות השחר

שאלה:

שלום הרב!
לפי הרמב"ם בהלכות תפילה יוצא לכאורה שאם לא התלבש או אם לא שמע את קריאת התרנגול אינו מברך, האם אכן זה כך?( "כששומע קול התרנגול, מברך: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, הנותן לשכוי בינה להבין בין יום ובין לילה. כשלובש בגדיו, מברך: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, מלביש ערומים…")

תשובה:

למעשה בכף החיים סי' מו ס"ק יא הביא בפשיטות את דברי הטור שהברכה היא מנהגו של עולם, וגם מי שלא שמע תרנגול מברך כמו לבני אשכנז. אמנם לגבי על נטילת ידים אשר יצר ברכות התורה אלוקי נשמה ומעביר שינה, יש להקפיד שמי שהיה ניעור בלילה וכו' ישמע מאחר.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. אינני מבין
    השואל שאל לפי דעת הרמב"ם. הרב עונה לפי הכף החיים.
    לפי הרמב"ם, אכן הדין הוא כפי שכתוב ברמב"ם.
    מה המנהג כיום? הנוהגים כהרמב"ם, נוהגים כן אף בדבר זה. שמעתי על זקן תימני שהתגורר בעיר. אירע פעם שהתארח הוא ומשפחתו באיזה מושב. בבקרו של יום שמע הזקן את התרנגול קורא, ומאד התרגש לברך ברכת אשר נתן לשכוי.

  2. אני הבנתי שהכף החיים אומר זאת בדעת השו"ע ומנהג הספרדים שהעתיק בעצם את לשון הרמב"ם, לכן הבאתי כף החיים ולא אלף פוסקים אחרים, מה שאתה אומר לגבי אותו זקן אכן חידוש אצלי.

  3. ברכת על נטילת ידים. אם עשה צרכיו, נוטל ידיו ומברך. נטילת ידים עיקרה בשביל התפילה.
    אשר יצר. כנ"ל.
    ברכות התורה. שנוי במחלוקת. י"א שאם ישן ביום שלפני הלילה, יכול לברך ממ"נ (אכן, נדמה לי שבזה החזו"א חולק)
    שתי הברכות לגביהן יש ספק: ברכת אלקי נשמה, והמעביר שינה.
    סיפר לי אברך יקר שבהו"ר ניעור כל הלילה, ומשום מה לא מצא מי שיוציאו ידי חובה בברכת אלקי נשמה. לאחר התפילה הוא נכנס לבית מדרשו של כ"ק אדמו"ר שליט"א מסאסוב (בקרית ישמח משה), ושאל את האדמו"ר מה דינו (אם אינני טועה, הוא שכח לכוון בברכת מחיה המתים. אגב, גם זה שנוי במחלוקת). האדמו"ר שליט"א ענה לו שיכול לברך בעצמו אם אין מי שיוציאו

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל