לתרומות לחץ כאן

מגע ובליעות בכלים

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,
בבקשה, א. סיר ספק פרווה ספק חלבי. חממתי בו תבשיל פרווה על חצובת גז שעטפתי באלומיניום. הבישול הזה היה ביום שישי אחרי בשול תבשילי בשר על שאר החצובות החשופות.
השארתי אותו זמן מסויי'ם על החצובה העטופה והכבויה והלכתי משם. לאחר מכן באתי ומצאתי שהעבירו אותו לחצובת הגז החשופה שליד. מה דין הסיר בבקשה?
ב. סכין בשרית חמה יד סולדת שנפלה והתחלקה על רצפת המטבח כאשר
רצפה זו מדי פעם מקבלת עליה מדי פעם חלב שעף מפתיחת בקבוק חלב או ממוצרי חלב וכיוצ"ב, מה בבקשה דין הסכין?

בברכה,

תשובה:

שלום וברכה

1. אין מה לחשוש, הכלל הוא שלמעשה מגע יבש בין כלים אינו מפליט ומבליע, ולכן, אפילו אם החצובה בלעה חלב או בשר, והסיר הוא פרווה, זה לא עובר ככל שהוא יבש בתחתיתו. כמו כן זה בגדר נ"ט בר נ"ט ואפילו נ"ט שלישי ומסתבר שגם אינו בן יומו [השימוש הבשרי או החלבי שנשפך על החצובה לא היה ב24 שעות האחרונות], לכן למעשה אין חשש.

2. אין כל סיבה לחשש, לא הקפידו על בליעות בריצפה, מה גם שזה רק חשש רחוק ובודאי אינו בן יומו. ברכה והצלחה.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודה לרב. אמנם בבקשה לגבי שאלה ותשובה א', אבל חשוב ולא ציי'נתי הוא שיש לי הספק אם החצובה היתה לחה/רטובה או לא, הרי בד"כ כשמעבירים אצבע על החצובות החשופות ולאו דווקא מיד אחרי בשול, אלא אחרי יום או אפילו אחרי כמה ימים ישנה איזו שהיא הרגשת שמנונית באצבע, לא תמיד (או בכלל) היא בגדר של טופח על מנת להטפיח אבל בכל זאת משהו כן מורגש, ואזי האם לא נאמר בשאלה א' שבה העברת הסיר היתה לחצובה שרק לא לפני הרבה זמן בוצעה עליה בישול והרתחה בסיר בשרי שיש לחשוש יותר שהחצובה היתה רטובה ברמה כזו שיכולה להבליע? או שעדין יש לתלות שהאש שרפה את הגלישה במידה והיתה, ושיוותה לחצובה גדר יבשה ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל