שאלה:
לכבוד רבנים,
מה עדיף לעשות לאבל בתוך שבעה כאשר לא מתאספים אצלו בבית עשרה אנשים: להשאר בבית, להתפלל ביחידות ולשכור בן אדם שיאמר קדיש בשביל מי שנפטר לאבל או שעדיף לאבל (בתוך שבעה) לצאת לבית הכנסת, להתפלל במנין ולאמר קדיש בעצמו?
תשובה:
אין לאבל לצאת מביתו וללכת לבית הכנסת, ויש לדאוג לכך שמישהו אחר יאמר קדיש אחר הנפטר בימים אלו של השבעה. עם זאת יש לעשות מאמץ שאכן יבואו להתפלל עמו בביתו במנין ולעבור לפני התיבה לעילוי נשמה, זה חשוב מאוד.
בשורות טובות.
מקורות:
בשו"ע סי' שצג סעי' ב כתב שאינו רשאי לצאת אלא ביום שיש קריאת התורה, וברמ"א שם הוסיף שמנהג האשכנזים שאינו יוצא אלא בשבת. במגן אברהם תרצו ח, י כתב שמתפלל יחידי בביתו ולא יצא לבית הכנסת, אא"כ יש לו מנין באותה חצר שהוא גר ואינו צריך לצאת לרשות הרבים. אמנם בחידושי רעק"א שם הסתפק האם מותר לאבל לצאת לבית הכנסת כשאין לו מנין בביתו, כדי שיוכל לומר קדיש. במטה אפרים אסר זאת, אמנם באבן יעקב סי' נז האריך להתיר זאת, משום שמידת הדין מתוחה על הנפטר ואמירת הקדיש מאוד חשובה לו. לכן המיקל באופן שאינו יכול לקבץ מנין יש לו על מי לסמוך אבל יש לדעת שהדעה הרווחת היא לאסור.
תודה על התשובה! יוצא שבשבת מותר לצאת כדי להתפלל בבית כנסת?
בודאי, בשבת מותר לצאת לבית הכנסת בכל מקרה.
השאר תגובה