לתרומות לחץ כאן

סעודה שלישית על מזונות – להמשיך אחרי השקיעה

שאלה:

אני בסעודה שלישית קשה לי לאכול לחם בדרך כלל האם התחלתי לשבת לאכול סעודה שלישית עם מזונות האם אני יכול להמשיך אחרי השקיעה התחלתי לפניה

תשובה:

כשלא אוכלים פת אסור להמשיך באכילה לאחר השקיעה, ואפילו אוכל מזונות.

מקורות:

ערוך השלחן סי' רצט סעי' ה, קצות השלחן סי' צד הערה ג.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ראשית יישר כח על האתר המופלא, ממש כיף ומענג לעלעל בשו"ת כאן. אך ברצוני להעיר שראיתי בשו"ת שבט הלוי כמדומני בחלק ה' שמצדד להתיר להמשיך לאכול אחר השקיעה אפי' בפירות על פי דברי הלבוש בסי' רצ"ט (כמדומני) יעו"ש. ובעצם אין זה סתירה לאותם מקורות שכת"ר הביא כאן שכתבו לאסור שהרי הם לא דברו על מי שאוכל מזונות ע"מ לצאת יד"ח סעודה שלישית אלא על מי שאוכל סתם מזונות וממשיך אכילתו אחר השקיעה כמבואר למעיין שם, ואילו כל עיקר היתרו של בעל השבט הלוי הוא רק במקרה שאוכל לצורך סעודה שלישית ע"פ הלבוש
    וחילוק מהותי הוא. וא"כ יצא שלפי דבריו יש לצדד להתיר לשואל כאן. ובכלל ראיתי באור לציון ח"ב שהוא מצדד להתיר תמיד במיני מזונות דוקא ולא בפירות להמשיך לאכול אחר השקיעה ומשום שראוי לקבוע סעודה עליהם יעו"ש. (ואם זכרוני אינו מטעה בי נ"ל שראיתי אף שבשו"ת שרגא המאיר וכן בשו"ת רבבות אפרים שמדברים באורך על עניין זה וכעת אינם תח"י). ושוב יישר כח על התשובות המופלאות.

  2. ברצוני לבקש מחילה מכת"ר על שכנראה הטרחתי אותו לעיין ולא מצא, פשוט למדתי את זה בעבר וכתבתי מהזיכרון וכנראה הוא לא משהו…. ובכל אופן כדי שלא להטריח שוב אאריך להביא המקורות מבפנים לאחר שעיינתי כעת שוב בכתובים לפני. מה שכתבתי בשם השבט הלוי זה נמצא בחלק ח' סי' לו, שצידד להקל ע"פ הלבוש באוכל מיני תרגימא לצאת סעודה ג' להמשיך אחר השקיעה יעו"ש (לא ציטטתי לשונו כדי לא להאריך). ומה שציינתי לאורל"צ זה בח"ב סי' כב שאלה ח' וז"ל "התחיל לאכול פירות קודם שקיעה לא ימשיך אחרי השקיעה, אבל אם התחיל לאכול מיני מזונות רשאי להמשיך אחר השקיעה". ושם בהע' כתב הטעם משום שראוי לחול עליהם שם קביעות סעודה (ושם לא חילק בין אוכל סתם לאוכל לצאת ידי סעודה ג'. ובדרך אגב ראיתי למי שהאיר שלפי"ז יתכן שבסופגניות וביסלי וכדו' שלעולם לא יברכו עליהם ברהמ"ז שלא יוכלו להמשיך וכ"כ בספר יאיר נרי). ובשש"כ פרק נ"ט הע' מז, אחר שהביא הערוה"ש שכת"ר ציין אליו הביא שהגרש"ז הסתפק במיני מזונות האם רשאי להמשיך, ובסוף העלה להחמיר. וכן בשו"ת רבבות אפרים (גרינבלאט ח"ג סי' רפ"ד) דן בזה ומתחילה כתב שנראה לדקדק שיהיה מותר להמשיך במיני מזונות, ואז הביא מכמה פוסקים שהחמירו בזה, ואף שם הביא בשם אביו החילוק הנ"ל שאם אוכל זאת לצאת יד"ח סעודה ג' יתכן שיש לזה הדין של סעו"ש. ובסוף תשובתו הביא בשם הגריש"א להחמיר. אך צריך עיון מאחר שבהלכות שבת בשבת להגרמ"מ קארף ראיתי שכתב (עמ' רג) בתחילה שאם אוכל יותר מכביצה ודאי אינו פוסק ואם פחות מכביצה לדעת רש"י יצטרך לפסוק ולהרמב"ם והמאירי אינו פוסק. (והקשה על הערוך השולחן הנ"ל) ואז סיים ששמע מהגריש"א בפשיטות שאף אם אכל כזית מזונות אינו פוסק, דאף זה חשוב וראוי לקבוע ע"ז ורק לשתיה פוסק יעו"ש. (ועכשיו שעיינתי שוב ראיתי בשו"ת רבבו"א שגם בח"ח סי' קס"א חזר על משנתו בזה והביא מחלוקת בזה וצידד שיש להחמיר ושכך הוא נוהג). ומה שציינתי לשו"ת שרגא המאיר זה בח"ב סי' עד, ושם מצדד להקל במיני מזונות והשווה זאת לאוכל פת פחות מכזית, קודם השקיעה שודאי יכול להמשיך, וצידד בסוף שאולי גם בפירות אם קובע ע"ז סעו"ש שיכול להמשיך לאכול. וכמובן כתבתי הדברים רק כמראה מקום לעיין בהם ולא לפסוק הלכה למעשה (וכן לא הבאתי כאן כל הפוסקים שכן מחמירים בזה). ושוב פעם יישר כח וסליחה על הטירחה.

  3. מקורות טובים, רק שקשה לי בדבריהם שהרי בודאי כשאוכל מזונות לסעודה שלישית הרי קובע עליהם סעודה ושוב חייב בהמוציא וברמ"ז? אשמח שיאירו את עיני בענין.

  4. קביעות סעודה זה נושא בכמות האכילה, זה שאתה יוצא בזה ידי חובת מצות הסעודה אינו נחשב קביעות סעודה. רק אם אכלת ג' ד' כביצים, או לדעת הגר"א כשיעור שאדם אוכל בארוחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל