לתרומות לחץ כאן

דברי תורה לצד טיטול שיש בו מי רגלים / הנחת מאכל יבש על הפלטה בשבת

שאלה:

שלום לרבנים החשובים. אפתח בתודה על האתר נפלא והתשובות הנפלאות.
שאלותיי:
א. לפעמים שאני לומד בבית אישתי מחליפה לילד טיטול (קטנים בלבד) וזורקת על הריצפה עד שתסיים לקלח את הילד. האם צריך להפסיק ללמוד לבינתיים שמונח על הריצפה. או לטרוח ולקום לזרוק או אפשר להמשיך ללמוד עד שתזרוק לפח? (אין ריח שמגיע עד אליי, וזה לא ב-4 אמות שלי)
ב. האם יש הסבר לעניין של חוני המעגל שישן 70 שנה, האם הפשט הוא כפשט?
ג. עטיפת לביבות בתוך נייר כסף והנחתם על הפלאטה בשבת מותר? האם זה הטמנה? זה פשוט משמש ככלי במקום לשים בתבנית אלומניום. אלא שיש ריווח של חימום ברגע שסוגרים מכל הכיוונים כולל למעלה. השאלה אם כיוון שאולי מותר ככלי אז יהיה כבר מותר לכסות כסיר ומכסה?

ושוב יישר כוחכם שאתם מקדישים מזמנכם לעמ"י

תשובה:

שלום וברכה

1. ככל שהמי רגלים מכוסים בטיטול ואין ריח זה נחשב כיסוי, והטיטול עצמו כיון שהוא חד פעמי אינו נחשב גרף של רעי מצד עצמו, כך הורה הגר"נ קרליץ והו"ד בס' נקיות וכבוד בתפילה פרק ו סעי' נג.

2. אני מניח שזה אכן כפשוטו. דבר כזה יכול לקרות כמו הרבה ניסים שעשה ה'.

3. כיסוי אחד שנועד לשמש ככלי אינו חשב הטמנה, אבל כיסוי נוסף כבר יחשב כמיועד לשמירה על החום ואסור. עצם ההנחה ישירות על הפלטה בדבר יבש, כידוע נחלקו בו פוסקי זמנינו אם יש בו איסור חזרה בשבת, הגר"ע יוסף התיר זאת משום שסבר שפלטה אינה מיועדת לבישול ואין כאן מיחזי כמבשל, וכיון שכל החשש הוא רק בישול ממש, בדבר יבש מותר שאין בו בישול אחר בישול. אולם הגרי"ש אלישיב, הגרש"ז אויערבך הגר"ש וואזנר ועוד רבים אחרים אסרו, וסברו שפלטה כיון שיכולים לבשל בה דברים קלים אין לנו לחלק בה מדעתנו ויש איסור להניח עליה ממש, יש שהתירו להניח על כלי הפוך, כך דעת הגרש"ז אויערבך, ויש שהחמירו להניח רק על קדרה מלאה, כך דעת הגרי"ש אלישיב על פי המבואר בסי' רנג סעי' ה ובביאור הלכה שם בשם פרי מגדים, וכל אחד יעשה בזה כהוראת רבו.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. יש מקור לנייר כסף שיחשב ככלי? או הסברא הפשוטה?
    האם הדין יהיה כך גם בחלות?
    או שבחלה נאמר תשים על הפלאטה ישירות, או על כל פנים תשים רק מתחת לחלה כדי שלא תתלכלכך? או שכיוון שמותר מותר לגמרי?
    שוב תודה ושבת שלום

  2. (שאלה '): אם יש ריח והוא לא מגיע אליי אלא הוא רק אם נמצאים קרוב אליו?
    מכוסה הכוונה סגור על עצמו? חובה לסגור אותו על עצמו עם הסקוצ'?
    תודה שבת שלום ומבורך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל