לתרומות לחץ כאן

התנהלות בית ספר בשנת השמיטה

שאלה:

שלום הרב!
1) רוצים בבית הספר שלנו לבנות גינה שהתלמידים יטפלו בה. כיצד יהיה אפשר לתחזק את הגינה בדרך המותרת בשנת שמיטה (שנה הבאה)?
2) האם מותר לעשות ניסויים עם צמחים ותבלינים במסגרת שיעור מדעים בשנת שמיטה?
3) האם מותר להוציא צמחים מחוץ לבית ספר שנמצאים בעציץ נקוב על מנת לשטוף את רצפת בית הספר וכדומה?

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מורכבת ביותר, הכלל הוא שכל מה שנועד לקיומי, כלומר לקיום הדבר ולא להשביחו, מותר, כמו השקייה במידה מסויימת הנדרשת. אבל כדי לקבוע מה בדיקו מותר לפי הכלל הזה [שזה כמעט כלום, ממילא מבחינת שיעור חקלאות לא יהיה לכם מה לעשות עם הילדים…] יש להתייעץ עם אנשי מקצוע ולכן הייתי מציע לכם לפנות לבית המדרש אמונת אי"ש ברח' מלמד בירושלים, יש להם אתר יפה משלהם ותוכלו לעיין שם, הם מתמחים בדיוק בנושא הזה וישמחו לסייע.

גם כאן יש לנו בעיה, תבלינים יכול להיות ספיחים שאסורים באכילה, ופירות יכול להיות שיהיה בהם קדושת שביעית שאסור בכילוי, ולכן מאוד תלוי איזה צמח זה, ומתי צמח באופן מדוייק, ושוב צריך הכוונה יותר פרטנית.

אסור להוציא עציץ נקוב תחת כיפת השמים, בעציץ שאינו נקוב יש להקל כיון שהכוונה להחזירו מיד למקומו.

מקורות:

אף שאסור להוציא עציץ אפילו שאינו נקוב מהבית החוצה ולהיפך, כמבואר בחזון איש בסי' כב ס"ק א, כיון שהאויר תחת כיפת השמים מועיל לגידולו, מותר להעבירו מבית לבית אף שבדרך ישהה תחת כיפת השמים, כיון שאין כוונה לקובעו שם ולהואיל לצמיחתו, והכוונה היא רק להעבירו לבית השני. כך הובא בס' משפטי ארץ עמ' 108 בשם הגרש"ז אויערבך, אלא שבשם הגרי"ש אלישיב הביאו שם שלכתחילה ראוי לעוטפו בניילון בדרך כדי שלא יהנה כלל מהאויר בחוץ.

עציץ נקוב, יש לחשוש שאפילו לגוררו על גבי הקרקע ממקום למקום אסור, כיון ששינוי המקום נחשב כקוצר וזורע, ראה בהרחבה בשו"ת מנחת שלמה סי' מא.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל