לתרומות לחץ כאן

להתחייב צדקה כדי שיזכה לישועה

שאלה:

בהלכה מבואר דהאומר שקל לצדקה בשביל שיחיה בני זה צדיק גמור, בגלל שעם ישראל גם אם בסוף לא יחיה בנו חלילה נותן בלב שלם. ולא באמת מתנים את הנתינה בתנאי שיחיה, אלא רק שיהיה הנתינה זכות שיחיה.
האם בכל אופן יש כן אפשרות [לכתחילה] לתת צדקה בתנאי. כי לפעמים באמת האדם נזקק לישועה גדולה. ומוכן עבור הישועה להקריב סכום גדול לצדקה שאינו רגיל בו. ורוצה לתת רק במידה ובאמת יזכה לישועה. האם יש אופן שכן יכול לעשות כך [ויהיה ראוי לעשות כך]?

תשובה:

בודאי יש דרך לעשות זאת, לא נאמר שאסור להתחייב צדקה על תנאי, אלא שהמושג צדיק גמור נאמר באופן שלא נתן על תנאי, שאם הוא ישראל תולים שכוונתו היתה לתת בכל מקרה, ואם הוא גוי, להניח שהוא מתחרט על נתינתו…

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבל בשו"ע משמע שלא ראוי לעשות כן, כי זה נקרא על מנת לקבל פרס. האם מחמת שלא ראוי אז כבר עדיף לא לעשות כך? [אבל זה גלגל, כי אם ידע שלא ראוי לא יתן כלל וכו'] וגם האם לא יתכן מצב שהגיוני [ולא יחשב כמעשה לא ראוי] שאדם מתנה את הצדקה במה שעתיד לבוא עליו
    כדי להבהיר את השאלה אני יביא מקרה קיצון. למשל זוג בלי ילדים שיש לו דירה יחידה, והחליט שאם ה' יזכה אותו בילדים יתן חצי מהדירה לעניים. הרי ברור שזה מעשה לא רגיל ואין שום סיבה רגילה שאדם גם צדיק יעשה זאת סתם [אולי אפילו אסור מדין עד חומש בנכסיו]. ורק הם מוכנים לעשות זאת כסוג של הקרבה לפנים משורת הדין כדי לזכות להנהגה של חסד. אבל בוודאי שהם לא רוצים גם להשאר רק עם חצי דירה וגם בלי ילדים חלילה…
    האם בשביל לעשות צדקה בשלימות מעיקר הדין לא היה ראוי שיעשו זאת עם תנאי?
    וכהנה רבות נתינות שאדם נותן מעבר לשורת הדין כדי לזכות לרחמים. האם גם בכה"ג זה מגונה מצד אל תהיו כעבדים?
    עיינתי במהרי"ל בפנים שהוא מקור דברי הרמ"א ושם בעצמו מביא שמצאנו רבות שהתנו "אם יהיה אלוקים עמדי" וכהנה. אך באמת לא ביאר מדוע שם לא היה בעיה של עובד ע"מ לקבל פרס?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל