לתרומות לחץ כאן

ברכה על פיצה

שאלה:

כשיש מולי פיצה קנויה ואני לא יודע איך הכינו אותה או לא שאלתי איך הכינו אותה איך אני יודע מה לברך עליה?, האם אני חייב לשאול את החנות איך הכינו את הפיצה כדי לדעת מה לברך?

תשובה:

שלום וברכה

בדרך כלל כאשר אתה קונה מכשרות מהודרת כמו בד"ץ העדה החרדית, זה תנאי במתן ההכשר שיהיה נילוש במי פירות, ובכל מקרה של ספק תשאל. אישית אני בכלל לא יודע מה מברכים על פיצה, ואסביר:

ההנהגה הרווחת היא, שאם הפיצה נילושה במים ברכתה המוציא ואם היא נילושה בחלב או במי פירות [לפחות רוב הנוזלים שבה הם כאלו] ברכתה מזונות. למנהג בני ספרד די בכך שיהיה טעם המי פירות מורגש היטב כדי לברך עליו מזונות.

אולם, במשנה ברורה סוף סימן קסח כתב על פי דברי המגן אברהם, שעיסה הממולאת במינים אחרים [כמו פיצה שיש על גביה רסק עגבניות וגבינה וכו’] אזי, אם היא נאכלת בדרך כלל לשובע ברכתה המוציא ואם היא נאכלת לתענוג בלבד ברכתה מזונות [גם אם נילושה במים]. ואפילו אותה עיסה עצמה מצוי הדבר שכאשר עושים אותה עיסות קטנות ברכתה מזונות ובגדולות רגילים לאכול לשובע וברכתה המוציא.

חילוק זה לכאורה כשם שהוא אמור לגבי עיסה ממולאת הוא אמור גם לגבי עיסה שנילושה במי פירות, וממילא, אם פיצה מוגדרת כדבר הנאכל לשובע, בכל מקרה ברכתה המוציא, גם אם נילושה במי פירות, ואם היא נאכלת לתענוג גם היא היא נילושת במים ברכתה מזונות כיוןם שיש על גביה גבינה. לכן אינני מבין כל כך מנהג רווח זה. וההמלצה שלי אחת מן השתים: או לאכול שני משולשים [שיעור קביעת סעודה] או לאכול את הפיצה בתוך סעודת פת.

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. רק לחדד את מנהג בני ספרד הנזהרים שלא לברך המוציא על פיצה שנילושה במי פירות אפילו מעט הטעם המתקתק, והוא ניכר.
    אומנם הפיצה בהחלט באה לשובע, אבל המכריע היא העובדה שזה לא לחם, זה לא פת, אף אחד לא מלפת איתה סלטים ומטעמים

  2. השאלה שאתה מעורר היא באופן כללי שאלה גדולה, לומר שהיום הקובע מה זה לחם הוא שהדרך ללפת בו דברים אחרים זה עושה לנו בעיה… כי הרי הטעם שלא מברכים על אורז למשל בסעודה זה בגלל שהוא מלפת את הפת, ובמציאות של היום אינני מכיר מישהו שמלפת בו פת… אנשים אוכלים אותו לשובע ולכן הוא טפל לפת שהיא עיקר הסעודה, כלומר האכילה לשובע כנראה יותר משמעותית בהלכה. לא הארכתי הרבה אבל גם מנהג הספרדים לברך מזונות על חלה מתוקה הוא תמוה וכבר העיר על כך הגרש"ז אויערבך, משום שחלה כזו נאכלת תמיד כעיקר סעודה ולא לקינוח שזו ההגדרה העיקרית של פת הבאה בכיסנין. לכן, אני חוזר שוב, אינני יודע לקבוע מה ברכת הפיצה, ואינני הולך נגד מנהג העולם שגם אשכנזים מברכים עליה מזונות כשהיא נילושת במי פירות, ולא רק ספרדים, אני רק אומר שכדי לצאת מהספק יש לאכול קביעות סעודה או בתוך סעודת פת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל