לתרומות לחץ כאן

הזכרת שם ה' בלימוד

מה הדיון ההלכתי האם לומר אלוקים או אלוהים
בחצאי פסוקים, בדברי תורה, ובאופן כללי
ברוכים תהיו

תשובה:

שלום רב

אין להזכיר שם שמים לבטלה, שם אלוקים הוא אחד משבעת השמות שאסור למוחקם וממילא גם אסור לאומרם לבטלה, יש שהקילו בזה בשעת הלימוד כאשר הם מוזכרים בגמרא, אבל בסתם שיחת חולין הדבר אסור בהחלט.

מקורות:

למנהג בני אשכנז יש איסור מוחלט לומר בפה את אחד מהשמות שאינם נמחקים, שביניהם השם א-ל וא-לוהים [הכתיבה כמו שעשיתי מותרת]. וראה כאן שיש שאסרו אפילו הזכרת שם שמים בשפה זרה! הגר"ע יוסף זצ"ל ביחוה דעת ח"ג סי' יג האריך להתיר לומר שמות הקודש תוך כדי אמירת פסוק בדרך לימודו בגמרא או בדרשה, אבל גם זה רק בתנאי שאומר פסוק שלם, ולא חצאי פסוקים! בטח לא בהזכרה סתמית.

:

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. הערה קטנה: בילקוט יוסף כמדומני שהוא כותב שאפילו הפסוק אינו שלם יש להזכיר .ואדרבה מי שלא קורא את השם כמו שהוא בפסוק יצא שכרו בהפסדו.

  2. שלום לרב
    אשמח גם אני להבנת הדברים, להלן מקור מתוך הילקוט יוסף:
    (נטילת ידים וברכות סימן רטו', י' – עניית אמן אחר הברכות)
    "והוא הדין בזה למי שדורש ברבים, ומזכיר בדרשתו איזה פסוק, שרשאי לומר שם ה' כקריאתו, ולא יכנה לומר "השם" וכיו"ב. ואפילו אם אינו אומר פסוק שלם, אלא חלקו בלבד, רשאי להזכיר שם ה' או אלוקים בה"א.י)"

    ובהערות:
    "ילקוט יוסף נטילת ידים וברכות הערות סימן רטו – עניית אמן אחר הברכות אות י
    י) בגמרא ברכות (כב א) אמרו בדין בעל קרי, רבי נתן בן אבישלום אומר, אף מציע את הגמרא ובלבד שלא יאמר את האזכרות שבו. ופירש רש"י, אזכרות, שבמקראות הנדרשים. ע"כ. ומשמע דמי שאינו בעל קרי רשאי לקרוא הפסוקים שבגמרא ובמדרשים עם האזכרות שבהם מבלי לכנות. וכן כתב בשו"ת שאלת יעב"ץ חלק א' (סימן פא), בשם אביו החכם צבי. והובא בברכי יוסף (סימן רטו סק"ה). ע"ש. וכן פסק בחס"ל (ס"ז). ע"ש. וכן כתבו בפרי מגדים (א"א סק"ה) ובשערי תשובה (שם), הובאו דבריהם במשנה ברורה (שם ס"ק יד), דכשלומד הפסוקים המובאים בתלמוד רשאי לאומרן כמות שהן כתובים עם הזכרת השם. ע"כ. ועיין בכף החיים (ס"ק יז). ואף אם אינו אומר פסוק שלם, גם כן רשאי להזכיר שם ה', וכמו שכתב בחיי אדם (כלל ה' סימן ב), שמותר לומר חצי פסוק, אף שמזכיר שם ה'. ע"ש. וראה בילקוט יוסף חלק ב' (עמוד קט), על פי המבואר בשו"ת יביע אומר חלק ג' (סימן יד). ע"ש. "

    תודה מראש לכת"ר

  3. מחילה מהרב, אבל בכף החיים סי' רט"ו ס"ק י"ז התיר להזכיר, אף בלימוד ש"ס ודברי חז"ל, וכן כתב בילקוט יוסף, הלכות נטילת וברכות, סי' רט"ו, סעיף י', ולא רק בדרשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל