לתרומות לחץ כאן

שכן שהרס את החדר אשפה במסגרת הרחבתו

שאלה:

שאלה: להרב שליט"א שלום וברכה. השאלה היא למעשה. הצדדים ביקשו לחוות דעת. ראובן חפר בגינה שלו וייצר יחידת דיור מתחת לגינתו. במהלך החפירה הוא שבר את חדר האשפה המשותף הפונה לרחוב בלי רשות הדיירים. כשנשאל על כך אמר שבהמשך יבנה אותו שוב. שמעון שגר מעליו עשה מחאה מול 2 על שבירת חדר האשפה ללא רשות. כעבור זמן התגלה שראובן בנה במקום חדר האשפה כניסה ליחידת דיור שלו. הוא טוען שיבנה חדר אשפה אחר במקום אחר – לא ידוע היכן. אח"כ בנה ראובן בגינה שלו גג מיציקת בטון שייצר מרפסת לשמעון השכן מלמעלה. שמעון משתמש במרפסת בלי להשתתף עם ראובן בתשלום היסודות בטענה שראובן גזל את חלקו בחדר האשפה ושאינו חפץ שחדר האשפה יזוז ממקומו למקום אחר, ושכל עוד ראובן לא מחזיר את המצב לקדמותו הוא לא משלם לו על השימוש במרפסת. לחילופין אומר שמעון שהוא מוכן "למכור" את חלקו בחדר האשפה מחוסר ברירה תמורת הסכום שינקוב ראובן על תשלום המרפסת, או שיחזיר הכל לקדמותו ויבנה את חדר האשפה במקומו הראשון. נשמח לחוות דעת הרב. בתודה מראש

תשובה:

שלום וברכה,

יש כאן שני נידונים שלא קשורים. ראובן שהרס את החדר אשפה חייב לתקן את הנזק ולחדש את החדר אשפה. ולא יכול לגרור את החדר אשפה למקום אחר אלא בהסכמת כל הדיירים. שמעון שמשתמש בהרחבה של ראובן חייב לשלם לו, ולא יכול למכור את חלקו בחדר אשפה, החדר שייך לכל הדיירים ואחד לא יכול למכור או למחול. אלא ששמעון יכול להימנע מתשלום עד שראובן יסדר את החדר אשפה, ואם כל השכנים ימחלו לו על הנזק יוכל שמעון לדרוש פיצוי כספי נגד חלקו באשפה.

בהצלחה.

מקורות:

חדר אשפה שייך לכולם, וחייב לתקן את אשר, ונראה שגם מחאה לא צריך כדין אדם המזיק שחייב לשלם על הנזק. ואם לא מתקן את החדר אשפה ופלש לתוך השטח הרי זה גוזל את כל דיירי הבניין. שמעון לא יכול להחליט למכור את חלקו, כיון שהזה ממון השותפים ולא ניתן לצאת הוא לבדו. ולכן כל הנושא של המרפסת שעל גבי ההרחבה לא קשורה לנושא של חדר אשפה, והוא רק יכול לעכב את התשלום עד שיגיעו להסדר. 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום, לגבי השאלה הנ"ל, אנחנו גרים בבניין כבר 18 שנים עם חדר האשפה הנ"ל, ובכל הרחוב שלנו לפחי האשפה יש חדר דומה לשלנו. ראובן טוען שלא מצא בתכניות הבניין את חדר האשפה וכך הוא לגבי כל חדרי האשפה ברחובינו. האם זה מתיר לו להפוך את חדר האשפה לרכושו שלו נגד רצון הדיירים? 18 שנים משתמשים הדיירים בחדר זה, ותמיד מוכרים הדיירים את החמץ בחדר זה כי הוא רכושם… האם יש טענה בדבריו?

  2. עצם העובדה שיש חדר אשפה וזה בשטח המשותף לכל הדיירים הדייר לא יכול לקחת את השטח ולא לעשות שינוי לשטח ללא רשות כל הדיירים, והרי זה גזל. [הדברים נכתבו לפי הטענות של השואל בלבד].

  3. שלום, שאלה כללית הנובעת מהנ"ל – אם חדר האשפה הוא משותף לכל הדיירים באופן שאינו יכול להסתלק, איך אדם יכול למכור את דירתו, הוא בעצם מוכר את חלקו בנכסים המשותפים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל