לתרומות לחץ כאן

פרעון חוב בתשלומים

שאלה:

בס"ד

שלום כבוד הרב,

מה היא הדרך הטובה ביותר לפרוע חוב בתשלומים מבלי שיהיו בהמשך בעיות שמה אחד מהצדדים יטען – שולם או לא שולם?

האם לכתוב תאריך, סכום הפרעון וחתימות 2 הצדדים על שטר החוב ממש זה הכי טוב?

או שניתן לעשות זאת בדרך אחרת? לדוגמא שנכתוב בפתק התקבל סכום וכו' שישאר אצל המלווה עם העתק ללווה זה מספיק?

כי אולי הצגת שטר החוב מלחיצה את הלווה כל פעם? כמו סוג של דרישה?…

השאלה נובעת גם מהחשש לזיוף, חוץ מפגיעה בכבוד הבריות או לחץ.

משמע צד הלווה יכול לחשוש (בשקר או בלבול) לזיוף בשטר החוב שלדבריו שילם ומחקו, והמלווה יכול לחשוש (בשקר או בלבול) לזיוף בפתקים שהלווה זייף בטענה ששילם.

האם חתימת 2 הצדדים על שטר החוב נותנת פתרון לשאלה הנ"ל? שכן על חתימה לא ניתן לכחש אלא אם כן ברמאי עסקינן…

אודה לכם על עצה כהלכה בנושא.
בכדי לצאת ידי מכשול בנושא רגיש זה.

בתפילה לבשורות טובות,

אסף סנה

תשובה:

שלום וברכה,

אפשר לכתוב על השטר עצמו מאחורי השטר, ושני הצדדים יחתמו. כמו כן אפשר לכתוב בדף נפרד את סכום הפירעון עם התאריך עם חתימה של שתי הצדדים ולתת את הדף ללווה, וכך יהיה לו ראיה שהחוב פרוע, ומאידך לא יוכל הלווה לזייף כיון שצריך שיהיה חתימות של שני הצדדים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה רבה!

    מסתבר שהחייב לא עומד
    בהתחייבותו לפרעון החוב.

    מה ניתן לעשות וכיצד אני אמור לפעול מולו מבלי לעבור איסור תורה "לא תהיה לו כנושה"?

    מדובר בבעל עסק דפוס שעובד ורק הסתבך בהלוואות בריבית וכאב לי עליו אז עזרתי לו מעט כפי יכולתי. כמובן כדת משה ללא שום ריבית חס ושלום.

    נתתי לו שנה לפרעון החוב,
    עברה שנה וחצי וחיכיתי גם
    לאחר החגים וגם אפשרתי
    לו לשלם 500₪ בכל חודש.

    הוא אמר לי שישלם ולא חזר אליי.
    פניתי אליו אתמול והוא לא בעיר…

    אני מעריך שיש לו, כי הוא מרוויח יותר ממני בפועל.
    בית הדפוס עובד כרגיל,
    מדפיס חשבוניות לעסקים.

    אנחנו חיים מתחת קו העוני.
    בחסדי ה' הוא יתברך דואג לנו.

    כיצד התורה מצווה לנהוג כאן?

    בתפילה,

    אסף סנה

  2. שלום וברכה,
    אין איסור לא תהיה לו כנושה כשאר יש ללווה כסף. גם אם מסתפק אם יש ללווה כסף אין איסור לנוגשו. הלווה שלא מתייחס גם אם מגיעים לקראתו ומסדרים לו תשלומים. לכן יש לתבוע אותו לבית דין, הרבה פעמים ההזמנה לבית דין מעוררת אותו מהתרדמה. ואם לא יתעורר אז בית דין יחייבו אותו להסדיר את החוב.

  3. 1. כבודו כתב: כאשר יש ללווה כסף…
    האם אני צריך לשאול אותו
    אם יש לו כסף או להניח שיש?
    האם מספיק לדעת שיש לו שווה כסף? או שהוא עובד ומכניס כסף?

    אם הוא יטעון לא נשאר לי…
    האם זה יחשב שאין לו כסף?

    אם יטען שיש לו חובות קודמים לפניי?
    האם זה נחשב גם שאין לו כסף?

    במידה ועד סוף החודש הוא לא משלם לי,
    באיזה בית דין ניתן לתבוע בנהריה?
    במידה והוא לא ירצה להגיע מה עושים?

    נתתי לו את כל התנאים שיעזרו לו.

    ביקש לתת תשלום ראשון בראשון לחודש,
    המתנתי לו 10 ימים לכך.
    בראשון לחודש ביקש עד סוף השבוע, המתנתי.
    עבר שבוע ואומר לי עכשיו
    כבר יומיים בערב ולא חוזר.
    וזה אחרי שקיבל כל תשלום 500₪ במקום הכל במכה.

    2. במצב כזה כנ"ל האם שנת
    שמיטה משמטת את החוב?

    תודה מכל הלב על המענה.

  4. אם לא ידוע לך מה מצבו של הלווה אין איסור של לא תהיה לו כנושה. כמו כן אם אתה מסדיר איתו תשלומים נוחים שודאי שיש לו אפשרות לעמוד בהם הוא חייב לשלם ואסור לו להתחמק. הטענה שיש חובות קודמים לא נכונה כיון שאין קדימה בפירעון חוב כשפורעים בכסף. תאמר לו שאם לא מסדיר לך תשלומים אתה תובע אותו לבית דין, ואם לא יציית אני יפנה אותך לבית דין בל"נ.
    שמיטה אכן משמטת אולם אם עושים פרוזבול שמיטה לא משמטת. שמיטת כספים יהיה רק בעוד כמעת שנתיים – ביום האחרון של תשפ"ב.
    בהצלחה.

  5. תודה רבה תזכו למצוות.

    האם שמיטה משמטת מי שיש לו ולא שילם בזמן קודם השמיטה למרות בקשות לפרעון החוב?

    נניח ונתתי לו לשלם כל חודש
    100₪ בלבד והוא שילם חלק,
    ואז הגיע שנת שמיטה, האם
    את שאר החוב היא משמטת?

    הוא אמר עד סוף שבוע,
    אמר שיש לו עבודה וכו'…
    משמע ירוויח כסף וישלם.

    בתפילה שישלם, ואם לא,
    אז אתן לו התראה לתביעה.

    מבחינתי גם שיחזיר לי כל
    חודש 100₪ רק שישלם,
    לא קל לפנות אליו כל חודש.

  6. שמיטה משמטת רק חובות שזמנם לפני השמיטה והלווה לא פרע. אם זמן הפירעון אחרי השמיטה אין השמיטה משמטת.
    במקרה שלך שהגיע זמן הפירעון והוא מאחר ואתה פרסת לו תשלומים, נראה שהשמיטה משמטת. אבל כאמור אין מה לדאוג עד השמיטה ניתן לערוך פרוזבול ושהמיטה לא משמטת כשיש פרוזבול.
    בהצלחה.

  7. תודה רבה!

    לא קבעתי לו תאריך לפרעון.

    משמע כתבתי לו: "החזר
    ההלוואה יהיה ב"ה במהלך
    השנה – מיד לאחר כיסוי
    החובות שלך לשלושת
    הנושים העיקריים.
    ההחזר יבוא בסך של
    1,000₪ בחודש במזומן ב"ה."

    נראה שלא סיים עם החובות.
    והמצב שלו עדיין כפי שהיה לא
    טוב, טוען שלא עבד לאחרונה,
    שרק השבוע התחיל לעבוד…
    שבקושי קיבל משהו מהמענק.

    במקרה כזה אם נניח שרק
    אחרי השמיטה מצבו ישתפר,
    ורק אז יסיים עם הנושים
    שרדפו אותו ואיימו עליו…
    האם יש צורך בפרוזבול גם?

    ובמידה וסיים עם הנושים…
    מדבריי משמע גם שבעצם
    יסיים עם החובות שמעיקים
    עליו ואז ישלם לי בעצם…
    זו הייתה כוונתי כי אין לי
    מושג מי אלו הנושים שלו.

    האם גם אז השמיטה תשמט?

    החזרת החוב תלויה במצבו
    הכלכלי בעצם אם ישתפר,
    אם לא אז אני צריך להמתין.

    לתשובתכם אודה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל