לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

לבוד במעקה

שאלה:

התעוררה לי מחשבה – מבחינת דיני לבוד כשיש מרווח של פחות משלושה טפחים זה נחשב סגור הלכתית אך כיון שעיקרו של מעקה שלא יפול הנופל ממנו שמא זה לא יועיל כיון שבמציאות זה פתוח ועלול לנפילה. האם ישנה סברא כזאת בפוסקים?

תשובה:

בשאלה זו דן בשו"ת ציץ אליעזר חלק יט סי' סד, ומסקנתו שבמידה והמעקה אינו משיג את יעודו בגלל הרווחים שבין חלקיו, לא שייך בזה דין לבוד כיון שעדיין הוא בכלל כי יפול הנופל ממנו…. כך שזכיתם לכוון לדעת גדולים.

מקורות:

שו"ת ציץ אליעזר חלק יט סימן סד
ג) בסימן ד' סעי' ב' כותב בזה"ל: ואם תשמישו תדיר צריך מעקה דוקא בגובה של י' טפחים.
והנה ראיתי בספר "הקונטרס היחיאלי" למהר"י אלפייה ז"ל בחלק בית האדם בדיני מעקה סעי' ח' שכותב וז"ל: אם עשה המעקה שבע טפחים ומהשהוא, ונותנה על הארץ בגובה פחות מה שהוא משלש טפחים שדינו כלבוד אזי מועיל לו ונקרא קיים מצוה מעקה כדינו שהוא עשרה טפחים (כמ"ש באו"ח הלכות סוכה בדין הדפנות) עכ"ל יוצא לפי"ז שלמעשה לא צריך שגובה המעקה כשלעצמה תהיה דוקא עשרה טפחים ממש אלא מספיק שטח של שבעה טפחים ומשהו, ובלבד שיעמידנה על הארץ בגובה פחות מה שהוא משלשה טפחים.
אך לי צ"ע אם שייך להחיל על בכה"ג דין של לבוד הנאמר מהלמ"מ בדין הדפנות בה' סוכה או במחיצה גבי עירובין וכדומה, דבכאן הרי נמקה התורה דחיוב עשיית המעקה ומטרתה הוא מפני "כי יפול הנופל ממנו", ויש למנוע זה, וא"כ אם לא יועיל מעקה כזאת היכא שיעמידוה בגובה של מעקה כזאת היכא שיעמידוה בגובה של שלשה טפחים מהקרקע ואיכא עדיין "הלא תשים דמים בביתך", הרי המשהו פחות אין בכחו לשנות את המציאות שהחשש של כי יפול הנופל ממנו עדנו בתקפו, וא"כ לא על כגון דא ביכלת להחיל דינא דלבוד דעלמא. ויל"ע.
בברכה ובהוקרה אליעזר יהודא וולדינברג

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל