לתרומות לחץ כאן

צילום ספרי קודש לשימוש פרטי

שאלה:

שלום רב

אני עכשיו לומד משניות. לפעמים יש מקומות שאני לא מבין היטב (לא את הסברה, אלא המציאות) ואז יש מהדורה אחת של משניות עם תמונות שעוזרת לי מאוד. את המשניות האלה לצערי מאוד יקרים וכעת איני יכול לקנות אותם, אבל ברוך השם בבית המדרש שלנו הם נמצאים. השאלה היא ככה:
אני גר בחו"ל והמצב של הקורונה פה לא בדיוק טוב.. האנשים פה אנשים טובים אבל נגיד ככה – לא תמיד היו כל כך מחמירים על שמירת המרחק וכו'. אני מצאתי פיתרון וכשהבית המדרש היה פחות או יותר ריק באתי לשמה ופשוט צילמתי מה שהייתי צריך. עכשיו נתעוררה לי השאלה האם מותר להשתמש בתמונות האלה (כמובן רק לצורך פרטי). מצד אחד חשבתי שהבית המדרש קנה אותם דווקא בשביל השימוש של רבים ואני כאילו מסתכל בפנים מהבית שלי. אבל מצד שני איני יודע האם היצרן היה שמח מהנהגה כזו..
האם גם יש נפקא מינה בין ימי הקורונה וימים רגילים או לא?

תשובה:

שלום וברכה,

אם כתוב על הספר כל הזכויות שמורות, אסור להדפיס או לצלם את הספר. אבל אם מדובר בכמה דפים ולא פרק שלם, אפשר להקל משום שאין בזה הפרת זכויות. לכאורה אין נפקא מינה בין ימי קורנה לימים רגילים. אולי אתה יכול להתקשר למחברים והם יאשרו לך להשתמש כך בגלל שאלו ימי קורנה. בכל מקרה אשריך שאתה זוכה להמשיך וללמוד בימים קשים כאלו, ובכל המצבים שאין ספרים ולצלם, ולטרוח ולעמול בלימוד התורה, ולפי העמל והטרחא שיש לאדם בכדי ללמוד תורה הוא זוכה שהיא תתקיים בידו כמו שנאמר בעירובין נד עמוד א "אמר רב מתנה מאי דכתיב (במדבר כא, יח) וממדבר מתנה אם משים אדם עצמו כמדבר זה שהכל דשין בו תלמודו מתקיים בידו ואם לאו אין תלמודו מתקיים". אני חושב שעליך נאמר בבא בתרא דף י עמוד א' "מאי אשבעה בהקיץ תמונתך אמר רב נחמן בר יצחק אלו תלמידי חכמים שמנדדין שינה מעיניהם בעולם הזה והקב"ה משביען מזיו השכינה לעולם הבא"

בצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל