שאלה:
האם מותר להניח סיפרי אחרונים על סיפרי ראשונים וכן סיפרי הלכה על סיפרי פרשת שבוע וכן האם מותר לשסים סיפרי מוסר על סיפרי פרשת שבוע והלכה וכן סיפרי סיפורי צדיקים על פרשת שבוע והלכה וכדומה אני ישמח אם תפרט ואם אפשר מקורות לתשובות
תשובה:
שלום וברכה,
מותר לשים כל מיני ספרי קודש זה על גבי זה (מלבד על תורה נביאים וכתובים שקדושתם חמורה משאר ספרי הקודש). אולם סיפורי צדיקים אינם בכלל ספרי קודש לענין זה.
מקורות:
כתב השו"ע יו"ד רפ"ב סעיף יט "ומניחים חומשים על גבי נביאים וכתובים, אבל אין מניחים נביאים וכתובים על גבי חומשים, ולא חומשים על גבי ספר תורה", ומשמע שמותר להניח שאר ספרי הקודש זה על זה. וכן פסקו הגרש"ז אויערבאך, הגרי"ש אלישיב, והגר"נ קרליץ (מובא בספר גנזי הקודש פרק ג' אות כט)
מה שכתבנו שסיפורי צדיקים אינם בכלל ספרי קודש לענין זה- זה פשוט. וכדוגמא להמחשה, לא מברכים ברכת התורה על סיפורי צדיקים שלא מוזכרים בדברי חז"ל, והיינו משום שהם אינם בגדר "תורה". ולכן אין להניחם על ספרי קודש שכתוב בתוכם דברי תורה.
מי אומר שאפשר לשמוע ולקרוא סיפורים לפני ברכת התורה?
דוקא אמרו גדולי הצדיקים שסיפורי צדיקים נחשב לדברי אגדה שבש"ס,
מה גם שזה מרבה יראה אהבה אמונה מדות, לא פחות מספרי מוסר למיניהם.
בעיני זה פשוט, אבל אני שומע.
האם לסידור יש מעלה על ספרים אחרים בזה שמוזכרים בו שמות של ה'?
יש שהחמירו שיש לו דין תנ"ך, אבל גם הסברא שלך נכונה לכאורה.
השאר תגובה