לתרומות לחץ כאן

שליח שנשלח לקנות מוצר ובינתיים משתמש במעות – ריבית

שאלה:

שלום לכב' הרב,
1- אדם שלקח עבור קרוב משפחה הלוואה מהבנק כאשר הלווה עשה הרשאה לחיוב חשבון על הסכום החודשי לחשבון אותו אחד שלקח את ההלואה.
הוא הבין שעשה 2 טעויות שלא הלוה בשטר או עדים ושהדבר אסור כיון שיש צורך לעשות היתר עיסקה ביניהם. כבר שולמו 2 תשלומים.
האם ניתן לפרוס את הסכום שנותר ולומר שמה שירד כולל רק את הקרן שלא יהיה בעיה של ריבית ולפרוס את מה שנותר על הריבית וכמובן לעשות על כך שטר ונסח שכולל היתר עיסקה ?
2- אדם שביקש שמחברו שנוסע לחו"ל לקנות עבורו מוצר שנמכר שם במחיר זול ונתן לו כסף עבור כך. הנוסע השתמש בכסף כמובן וכשהגיע לשם קנה לחברו. האם יש כאן בעיה שלכאורה הוא כמו לווה שקונה לחבירו מוצר ששווה יותר בזכות אותה הלוואה ?

תשובה:

שלום וברכה,

1. אדם שלקח הלוואה מהבנק לטובת חבר או קרוב, עליו לערוך היתר עסקה מול החבר או הקרוב – ההיתר עסקה מועיל ללווה הראשון ולא ללווה השני. אם ההלוואה עברה מהלווה הראשון שלווה מהבנק ללווה השני – לחבר, יש לעשות שיחזור הלוואה – שיקנה לו את המעות בחזרה ויחזור וילווה לו בשטר ובהיתר עסקה. ואם הלווה השני הוציא את המעות יקנה לו חפצים או קרקע בשווי ההלוואה, ויחזור וילווה לו עם שטר והיתר עסקה. 

אם נזכרו בדבר אחרי שני תשלומים, יכולים לקבוע שהתשלומים שעברו יהיו עבור הקרן בלבד, ולא ריבית, ויערכו שיחזור הלוואה עבור מותר הקרן והריבית.

2. אם ניגש לחברו שיעשה לו טובה ויקנה לו מוצר בחו"ל מותר ללווה להשתמש במעות ואין חשש ריבית.

בהצלחה. 

מקורות:

1. ט"ז יו"ד סימן קע ס"ק ג. 

2. מצאנו נדון [שו"ע סימן קעג סעיף טו] שלווה שמביא סחורה במקום רחוק או שמוכר לו סחורה במקום רחוק. השאלה הנ"ל לא קשורה לזה, השאלה הנ"ל שהשליח מסכים לעשות טובה ולא דיברו מעניין הלוואה אלא שלוקח את הכסף ומשתמש בו, הרי זה טובה שלא מחמת ההלוואה וגם הם לא דיברו על הלוואה, ועל זה אין איסור שהובא בשו"ע. וראה בט"ז שם ס"ק כד שהביא את דברי הב"י שאם לא הוזכר הלוואה אין איסור ריבית. והט"ז הזכיר טעם אחר שעושה לטובת עצמו, וממילא כ"ש שכאן לא יההי איסור ריבית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל