לתרומות לחץ כאן

מוזיקה באבל כשמאוד קשה בלי זה

שאלה:

שלום,
לדאבוני הרב אבי היקר והאהוב נפטר לפני כ-3 חודשים.
ברצוני לשאול מס׳ שאלות בנוגע לזה:
1. בחודשיים הראשונים ממש הקפדתי ולא שמעתי מוסיקה , ואז הייתי מוצאת את עצמי הרבה בדיכאון שהתבטא במחשבות יתר , בכי ללא הפסקה ותיסכול מהמצב והתחלתי לשמוע קצת מוזיקה וזה מעט ״עושה לי יותר טוב״ .. ותכלס זה גם מה שאבא רצה, באחת הפעמים שיצא לנו לדבר (בצחוק) על הנושא שעוד היה בין החיים, אבא ידע מהי חשיבותה של מוסיקה בשבילי, שבכל מקום ובכל עת אני שומעת מוסיקה ואמר לי שמבחינתו אין לו שום בעיה שאשמע מוזיקה במידה וחלילה ילך מהעולם. זה משהו שגם הידהד לי בראש. השאלה היא, עתה שהוא נפטר , האם באמת חלילה זה עושה לו למעלה איזשהו נזק או צער מסויים מעצם שמיעת המוסיקה שלי?
2. עוד דבר, יש לי נושא שאני מאד לא סגורה לגביו. כל אחד אומר לנו פרשנות ודעה אחרת . בנוגע לעלייה לקבר של אבא בשנה הראשונה. חלק אומרים שבשנה הראשונה (כיון שהנפטר עוד נמצא בדין בשמיים) אין לעלות בשום אופן לקבר בשנה הראשונה על מנת לא להפריע לנשמה ב״משפט״ כביכול. דעה אחרת אומרת שבדיוק להפך , שבשנה הראשונה יש וצריך לעלות לקבר ולאחר השנה אין לעלות בשום אופן , כיון בשנה הראשונה הנשמה עוד נמצאת למטה והיא מרחפת בין בית העלמין לבית ויש ואף צריך לבקר אותו ולאחר שנגמרת השנה הנשמה עולה סופית למעלה, למקום שלה ולא טוב להפריע למנחותה. אני לגמרי מבולבלת ומתוסכלת מהמצב וכבר לא יודעת מה לעשות.

אשמח לעצה ולעזרת הרב .

תודה מראש ??

תשובה:

שלום וברכה

מן השמים תנוחמו ולא תדעו צער!

1. שמיעת המוזיקה אינה מפריעה לאבא ולא מזיקה לו, לא זה הענין, דיני האבלות הם חובה שלך כחלק ממצות התורה.. במידה וזה משפיע עליך כל כך גרוע את יכולה לשמוע מוזיקה שקטנה, שיש שהתירו לשמוע מוזיקה זו בשנת האבל, כך דעתו של הגר"י אהרנברג בתשובותיו, כפי שציינו כמה פעמים.

2. ודאי הדעה הראשונה היא הנכונה בשנה הראשונה נהגו להמנע מלעלות מהטעם שהזכרת, אחר כך אפשר.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל