לתרומות לחץ כאן

ביטול תורה – עזרה בבית

שאלה:

אם אשתי מבטלת אותי מלמוד האם זה ביטול תורה כנ"ל אם אני עוזר בבית ועושה דברים שכנראה שיש בעלים שלא עושים, והאם מותר לשקר בשביל להרוויח עוד זמן ללמוד לומר שלא היה מניין אז חיכיתי לזה שאחריו וכדומה אשמח למקורות לעיון

תשובה:

שלום וברכה ידידי,

משהו קצת נשמע לי פגום בעצם השאלה… כלומר משהו בשיח ביניכם לא בריא ולא כנה, וזה לא טוב, בסוף זה מתפוצץ באופן בלתי מבוקר וזה יוצא הרבה יותר גרוע… ראשית מה שאתה חושב שאתה עושה דברים שאחרים לא עושים, זו מחשבה מוטעית, לעולם אבל לעולם אל תשווה את עצמך לשני, כי כל אדם מתמודד בחיים עם הנתונים שלו, ותמיד כשתסתכל אצל אחרים תראה רק מה שבעיניך יפה ולא את ההתמודדות… אחד מתמודד עם אשה כעסנית ואחד עם אשה שאינה יעילה מבחינת עבודות הבית, ואחד עם ילד לא קל ואחד עם קשיי פרנסה וכו' וכו', ובחוץ כל אחד מראה את היפה והנוח… תתמקד בטוב והיפה, והרי יש המון טוב ויפה, החיים לא מושלמים, אבל יש בהם המון יופי… זה גם מצויין לעזור בבית ולא קרה לאף אחד משהו לא טוב מזה. אל תעמוד עם סטופר לבדוק מה עשית, תעשה בשמחה וככל שתשקיע בבית תקבל מלוא חופניים נחת בחזרה. לעזור בבית זה לא ביטול תורה, אלו הם החיים עצמם.

יחד עם זה, כל אדם בבית חייב את המרחב שלו, ולכן מאוד חשוב לשוחח על כך עם האשה, אבל לא בזמן שהיא מבקשת משהו, אלא לפתוח שיחה יזומה בזמן נעים ונוח על הדבר הזה, תסביר לה את החשיבות של הלימוד עבורך, תסביר לה גם את השכר שלה, תסביר לה שזה טוב לך לנפש, תאמר לה שאתה שמח לעזור אבל חייבים לתחום את זמן הלימוד שלך בזמן כדי שלא יפגע. זה לא נכון לגנוב זמן ללימוד, חשוב שיהיה זמן קבוע מתוכנן מראש בזמן שנוח מבחינת הבית ובזמן הזה לא פוגעים. לא נכון להעלים מהאשה, זה גורם ריחוק ומזיק מאוד. ואם תדברו על זה טוב ונכון, אין מה לדאוג, כשהיא יודעת מראש את הזמן ואת החשיבות, היא גם יודעת שהכל יעשה, אבל לא עכשיו.

נקודה נוספת: בנוגע לעזרה בבית, יחד עם הצורך לעזור, חייב להיות די ברור מה התחומים של כל אחד, באיזה תחום אתה האחראי ובאיזה תחום אתה עוזר, יש הבדל גדול בין מילוי חובותיך שאתה אחראי עליהם למילוי החובות של האשה שאתה עוזר בהם, החלוקה הזו צריכה להיות די ברורה בבית. לא באופן שתשבו לעשות חוזה בענין זה, אלא צריך להוביל בעדינות לכך שהענין הזה יהיה ברור מאליו. ברגע שאתה עוזר ולא אחראי, אז באמת אתה יכול להסיר מעליך אחריות, ובמקביל לוותר על כך שזה לא יעשה בשלימות, כלומר פעמים רבות אדם רואה שאשתו לא כל כך מתנהלת בהתאם לשביעות רצונו ואז כדי לשפר את המצב הוא לוקח על עצמו אחריות על התחומים הטבעיים שלה, ואז התוצאה שהוא מתוסכל… זה לא נכון כך לנהוג. תוותר על השלימות ואל תיקח אחריות. אבל כן תעזור ככל שתוכל ותדרש, וכן תיקח אחריות על כל מה שבאופן טבעי אמור או מתבקש בהתאם לנתונים בבית שיהיה באחריותך.

לכן תשקיע בבית עם הרבה לב, אבל גם תוך הבנה הדדית מלאה מה המקום של כל אחד ומה הצרכים של כל אחד, לא לברוח מזה, אלא להסביר ולהגדיר את חשיבות הלימוד וזמניו. ומהעזרה בבית לא תצא עם הארץ.. העיקר תשקיע את הזמן שאתה יכול ללימוד התורה.

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *