לתרומות לחץ כאן

גזל או סרח גזל / עודף יתר

שאלה:

בס"ד

שלום רב,

מקרה א':

1. רכשתי מרשת מזון 4 קילו אורז במבצע 4*5₪ ולאחר שהתברר כנגוע החזרתי במטרה להחליף.

2. הקופאית הראשית החליטה לתת שובר זיכוי לקניה הבאה, היא נתנה זיכוי על הסכום הרגיל שכן המבצע הסתיים. הסכום היה 4*7.9₪ (למיטב זכרוני).

3. כשהגעתי למדף של האורז נלחצתי מהחרקים, נזכרתי בכאוס של החרקים מהסניף הזה שכבר גרם לנו נזק עצום במטבח! בתפילה שלא גם נזק לנפשנו אם נכשלנו באכילת איסור חס ושלום. חרדה אחזה בי והחלטתי שלא לקנות שוב וסיימתי עם הקניות ומסרתי את שובר הזיכוי.

4. לאחר הקניה נזכרתי שסכום הרכישה של האורז שונה מסכום שובר הזיכוי.

5. יש לציין שהרשת נתפסה עשרות פעמים על חיוב יתר בחשבון ביחס למה שהם מפרסמים ובוודאות נלקחו כספי ציבור שלא ביושר ממני ומכולם, במקרים של שקל +/- אני מוותר להם כי היחס בקופה הראשית לא נעים…

מקרה ב':

1. אותה רשת וסניף. ניגשתי לקופאית הראשית לאחר שמצאתי טעויות רבות בחשבון בכדי לקבל זיכוי, פירטתי לקופאית בקבלה את הטעויות ואת סכום הזיכוי שמגיע לי.

2. הקופאית התעצבנה בלי הפסקה ובאה בטענות רבות, אמרה שזו פעם אחרונה וכו'…
ולבסוף עשתה טעות וזיכתה אותי 6₪ יותר ממה שמגיע לי.
פתחתי את הארנק להחזיר לה והיא אמרה לא צריך, הכל בסדר! רצתה רק שאלך משם.

3. אני מכיר את בעל העסק, הוא היה מקפיד מאוד על דבר כזה שכן העובדת עשתה טעות בחשבון וגרמה לו להפסד.

שאלה:

נוסף על הנ"ל אשתי עבדה ברשת בעבר, עברנו מולו מסע קשה מאוד לקבל את המשכורת והנסיעות והבונוסים וימי מחלה ופיצויים ומה לא עוד?… לאחר שהלו ניסה בכל דרך לגרום לאשתי שהייתה בהריון ראשון לא לחזור לעבודה והיא חזרה בוכה הביתה ודרשתי ממנה להמשיך להתייצב בעבודה בכדי שלא לאבד את זכויותיה ולבסוף גם דרשנו אותם במשך קרוב לשנה עד שקיבלנו כמעט הכל.

כמובן שהמעסיק שילם לבסוף את רוב הסכום והבלגנו על 50₪ פה ושם… ביחס לסכום הגדול, מייאוש שכמעט הוביל לבית הדין.

על-כן,
1. האם ללא קשר לאשתי אני חייב להחזיר לבית העסק 18₪ על 2 המקרים הנ"ל? או רק 12₪ על מקרה א'? או רק 6₪ על מקרה ב'?

2. האם ביחס לאשתי ועל שבעלי העסק ועובדיו התאמצו ממש לעשוק לגזול ולגנוב את אשתי ואותי בכל דרך אפשרית, אם נפשית ואם פיזית! האם זה שייך לומר זה יוצא בזה ובית העסק הוא זה שעדיין חייב לנו? (לא שאני אומר זאת חס ושלום כדי למצוא דרך לקחת ממנו, חס ושלום! הוא לא שילם לי הכל הוא ייתן את הדין, אני רק מוכיח שאם עני מדקדק… היה לו לעשיר לדקדק עוד יותר בתשלום וגביה. אלא שרק עכשיו אני יושב ושואל ונזכר גם בחוב שלו לאשתי, משמע לי.)

3. ברשותי ראיות והוכחות שבית העסק עושק וגוזל באמצעות רכישות אונליין בצורה מחרידה ושיטתית את כל הציבור, שיטת מצליח קוראים לה הציבור. ומכאן השאלה האם ניתן להסתכל על כל זיכוי יתר שניתן לי ולשאר הקונים כעל פרעון חובו לשמים של בית העסק שלא פוסק מהעושק השיטתי והרשויות לא מתקדמים מספיק טכנולוגית וחוקית לטפל במעשיו הנפשעים ולכן הוא ממשיך ועושק את כספי הציבור כפי שתיארתי למעלה בעיקר באמצעות מבצעים (שיטת השיווק החזקה ביותר) ושינוי מחירים לפחות 3 פעמים ביום!!! האם ניתן לומר שכל זכות שהגיע לי על ידו בטעות שלו או של העובד שלו היא השבת העושק בידי שמים? שאלה זו כוללת גם אותי ואת כל הציבור שאולי זוכו כמוני כנ"ל יותר ממה שמגיע לי. האם ניתן לפסוק מכאן פטור להשיב בדיעבד או לכתחילה?

בתפילה לתשובה על 3 השאלות האחרונות בבירור ולדין הלכה למעשה מה עליי לעשות?.

תשובה:

שלום וברכה,

בשאלה 1. ו2 חייבים לשלם את הטעות של הסופר, כיון שהזכות הוא בטעות וחל חובת השבת אבדה לסופר.

כל הטענות שהעלתה בשאלה שלישית שהם נוהגים שלא ביושר ובמכירות רמאויות, קשה מאוד להכריע ולדון אותם כגנבים, לא מסתבר שהם עושקים ציבור בצורה שאסורה לפי ההלכה והחוק וכולם נופלים בידם מבלי משים לב, וכדי לקבוע שהם גזלנים ולקזז חובות צריך שבית דין יפסקו שהשיטות מכירה הם גזל. וכן כל דו"ד שיש בין אשתך לסופר צריך לדון בית דין ולא ניתן לקובע בהחלטיות שהם חייבים לך כסף אולי אתה טועה. 

בהצלחה.

מקורות:

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1. במידה ואני מחזיר כסף לקופאית הראשית והיא לא מקבלת ממני, האם אני פטור מצד סמכות שהיא קיבלה? או שאני צריך להתעקש וללכת למנהלת וכו'? (הקופאיות הראשיות מתעצבנות כי יש להן בעיה לקחת כסף סתם ולהכניס לקופה… הן אומרות לא צריך, הכל בסדר, עשו טעות לא נורא ועוד… במבט מוזר. לאחרונה זיכו אותי בטעות וביקשתי לבטל ואמרו לי אי אפשר, מצטערים. זו רשת לא מכולת.)

    2. בנוגע לעושק, יש הוכחות ומתלוננים רבים על אותם בעיות שחוזרות בכל רכישה למרות התלונות של הצרכנים. מוצר X מופיע באתר במחיר 10₪ וכשאתה מקבל אותו מופיע בהזמנה 10₪ עדיין אך בחשבונית 18₪. משמע עושק. הם מחזירים למי שמציג ראיות או מי שיש לו הקלטות שמוכיחים שהם הטעו אותו ובכך מתנערים מתביעה אך ממשיכים בשיטת השיווק העשקנית.

    3. אני לא טועה שהם חייבים לאשתי כסף, כי הם הודו והבטיחו לשלם הכל חתומים בכתב, לבסוף שילמו הכל חוץ מכמה עשרות שקלים. לדוגמא דמי נסיעות, בונוסים, שעות עבודה נוספות ועוד… שמלכתחילה הם חתומים עליהם אך גם חתמו להשיב רק שנפנפו בציפיה שנתייאש.

  2. 1. אתה צריך להחזיר. ואם הקופאית לא רוצה לקבל אין עליך חובת השבה.
    2. ההטעיה שלהם נחשב לגנבת דעת ולא לגזל, אסור לעשות כן אבל אם הם עושים כך אין עליהם חובת השבה.
    3. כדי לקזז חוב בעד חוב צריך שתהיה בטוח בחוב ולא רק נדמה ואם רק נדמה לך אתה צריך לתבוע כדי להוציא את החוב.

  3. "אלא יש לו טרוניות ולכן רוצה לעכב את הכסף שודאי חייב להם, ואת זה לא ניתן לעשות."

    מהיכן זה הגיע לא הבנתי?
    אני ממש לא רוצה לעקב את הכסף.
    שודאי חייב להם? כבר פסקת אני מבין.

  4. לא התכוונתי למה שהבנת, התכוונתי לכתוב שאתה לא בדרך לתבוע אותם אלא רק שואל מה לעשות. בכל מקרה מחקתי את התגובות, בהתנצלות רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל