לתרומות לחץ כאן

אי החזרת ספרים לספרייה לאחר הזמן שהוקצב

שאלה:

שלום רב.
בספרייה העירונית באיזור מגורי (וכן בהרבה ספריות) ישנו כלל להחזיר את הספרים שבוע לאחר שאילתם (למעשה הספרנים לא מקפידים על זה ורק אם לא מחזירים לאחר כמה חודשים את הספר הם מתקשרים לברר מה קורה…).
האם החזרת הספר באיחור מהווה בעיה הלכתית?
בתודה מראש.

תשובה:

שלום וברכה,

אסור לשואל להשתמש במושאל לאחר זמן ההשאלה. בספריות עירוניות לרוב לא מקפידים על הזמן שכותבים על כן יש להקל לעכב את הספר. אולם אין לחרוג מהזמן המקובל להחזיר. 

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ ריש סימן שמא ובנתיבות שם ס"ק א. ויש לעיין אם משתמש אחרי שהגיע הזמן שמקפידים דינו כשואל שלא מדעת, או שמאחר והספר מיועד להשאלה אינו גזלן בעצם השימוש אלא נוהג שלא כדין שלא מקיים תנאי ההשאלה ואסור לשנות מתנאי ההשאלה, אבל גזלן אינו. ויש להוכיח מדברי הש"ך בסימן עב ס"ק קמ גבי שואל שהשאיל לאחר שאין דינו כגזלן אלא כמשנה מדעתו של בעל הבית. ולפ"ז י"ל שחלוק שואל חפץ מאדם פרטי שאחר שעבר הזמן אסור לשואל להשתמש ואם משתמש דינו כשואל שלא מדעת שנקרא גזלן. אבל שואל מספרייה שהספרים מיועדים להשאלה, אלא שצריך להחזיר, ומצידם יוכל לחדש את ההשאלה שוב, נמצא שבכלות הזמן לא הסתיים זמן ההשאלה והספר עדיין מיועד להשאלה, אלא שצריך לקיים את תנאי ההשאלה ולחדש את ההשאלה, ושינוי מתנאי השימוש אינו גזל אלא עובר באיסור של משנה מדעת בעל הבית. 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מה שהרב כתב שמותר לעכב את הספר היינו לבקש מהספרייה במפורש להאריך את זמן ההשאלה או סתם שמותר להשאיר קצת יותר משבוע כנהוג למעשה לפעמים?

  2. אם ידוע לך שהם לא מקפידים על שבוע, והסיבה שהם כתבו לשבוע כדי לזרז, אתה יכול להמתין יותר משבוע. אם הם מבקשים אחרי שבוע, אלא שהקנס רק אחרי זמן ארוך, יש להחזיר מיד בתום השבוע.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל